SP: meer duidelijkheid over incidenten kerncentrale Emsland

18 november 2017

SP: meer duidelijkheid over incidenten kerncentrale Emsland

Foto: Geralt / Pixabay

Deze week berichtten diverse media dat de Emsland-kerncentrale bij Lingen, enkele tientallen kilometers over de grens bij Ter Apel, lekt. Uit de nieuwste berichten lijkt het gelukkig om een klein incident te gaan. In oktober kregen kinderen die ten zuidoosten van de lijn Delfzijl-Groningen wonen nog jodiumpillen omdat dit gebied getroffen kan worden bij een ramp in de Emsland kerncentrale. De SP verbaast zich erover dat er vanuit de overheid geen officiële berichten aan inwoners afgeeft over incidenten bij de centrale en heeft om opheldering gevraagd in zowel de Tweede Kamer als de Provinciale Staten van Groningen.

SP-statenlid Christiaan Serbanescu-Kele maakt zich zorgen over het gebrek aan informatie over de Emsland centrale. “Op de website van de Nederlandse autoriteit voor Nucleaire veiligheid (ANVS) staan wel de incidenten bij de Nederlandse kerncentrale bij Borssele, maar niet van de kerncentrales vlak over de grens.” De ANVS-website verwijst voor de Emsland-kerncentrale naar de regionale veiligheidsplannen. Echter alleen het gezamenlijke plan van de veiligheidsregio’s Twente, Drenthe en IJselland staan vermeld. Op de website van de veiligheidsregio Groningen staat enkel dat er een rampenbestrijdingsplan in ontwikkeling is. Serbanescu-Kele: “Wel jodiumtabletten uitdelen, maar vervolgens rondom een incident geen informatie beschikbaar hebben geeft onrust”.

De SP statenfractie heeft net als de Tweede Kamerfractie vragen gesteld aan de gedeputeerde en de minister. SP-kamerlid Sandra Beckerman: “Er hebben zich al veel incidenten voorgedaan bij de Emsland kerncentrale. Volgens een rapportage van vorig jaar zijn er al 142 storingen geweest. Het is belangrijk dat inwoners hierover goed geïnformeerd worden.”