Provincie moet zorgen rondom blazers ESD serieus nemen en hard optreden.

16 april 2019

Provincie moet zorgen rondom blazers ESD serieus nemen en hard optreden.

Foto: sp / sp logo

Deze week waren er weer blazers bij ESD. Waaronder zondagavond eentje van de hoogste categorie. De SP wil hierover een spoeddebat, daarom is er samen met Partij voor het Noorden een verzoek hiertoe ingediend. Ondanks de dwangsommen die zijn aangezegd door de Provincie lukt het ESD kennelijk niet de processen onder controle te krijgen. Ook konden deze blazers allemaal niet gemeten worden door de bestaande meetsystemen.  Dat is zorgwekkend.  Eind mei zal ESD de uitstoot naar nul teruggebracht moeten hebben. Maar aangezien ESD dit al 45 jaar niet onder controle kan krijgen lijkt de kans klein dat het nu wel gaat lukken en zullen ze straks de maximale dwangsommen verschuldigd zijn.

SP Fractievoorzitter Jan Hein Mastenbroek ” Wij willen graag op zeer korte termijn een debat hierover, de Provincie moet naar onze mening zo snel en zo hard mogelijk optreden. De blazers zorgen voor veel ongerustheid bij omwonenden en de Provincie moet nu laten zien dat zij deze zaak zeer serieus neemt! Wij willen graag van GS horen hoe zij dat zullen gaan doen. “

Wij willen dit 24 april agenderen. Gezien het tempo van onderhandelen ligt het niet voor de hand dat er dan al een nieuw college geïnstalleerd gaat worden dus kan dat moment goed gebruikt worden voor een debat over de blazers.