Provinciebestuur schuift weer aan bij Shell

22 september 2019

Provinciebestuur schuift weer aan bij Shell

Foto: provinciegroningen / provinciegroningen

Het provinciebestuur is van plan om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van een serie toekomstscenario's voor onze regio op initiatief van en betaald door Shell. Dit bleek uit een brief van het provinciebestuur aan Provinciale Staten. Statenlid Kees Frenay: “Dit plan verbaasde ons nogal. Shell is nou niet bepaald een partij die er blijk van heeft gegeven het beste met onze regio voor te hebben. Als Shell nu de gaswinning ten einde loopt wil onderzoeken hoe het dan op andere manieren hier geld kan verdienen, dan moet het dat maar doen. Maar daar hoeft de provincie natuurlijk geen tijd en energie in te steken. Vergeet niet: wie betaalt bepaalt! Shell heeft ook Friesland en Drente gevraagd mee te doen. Opmerkelijk is dat Drenthe en Friesland afstand bewaren, maar Groningen dus niet. Gedeputeerde Nienke Homan (GroenLinks) wil graag aanschuiven bij Shell. En er speelt nog iets. In het kader van het Nationaal Programma Groningen wordt volgend jaar een toekomstvisie 2030 gemaakt, waarbij iedereen inbreng kan leveren. Laten we daar eerst maar eens mee aan de slag gaan en zien wat dat oplevert. Wat ons betreft kan Shell voorlopig in de wachtkamer.”