Joke Lesman: Onze woede zou daarheen gericht moeten worden wij hij thuishoort; naar Den Haag."

13 januari 2022

Foto: respectvoorgroningen / respectvoorgroningen

Tijdens de Statenvergadering van gisteren werd ook gesproken over de schandalige taferelen rondom de SNN subsidie. SP Statenlid Joke Lesman voerde hierover het woord, haar woordvoering lees je hier:

Dank u voorzitter,

Wat een debacle. En ook hier zien we weer dat iedereen verrast was over de chaos die ontstond. Laten we wel wezen; iedereen had dit kunnen zien aankomen. Het budget was bij lange na niet voldoende; en natuurlijk komt er dan een run op. En natuurlijk krijg je dan lange rijen en een site waar je in een lange wachtrij komt te staan en waar je zomaar uit het systeem gegooid kunt worden zodat je weer opnieuw kunt beginnen. Dit was gewoon puur wanbeleid. Dit had een kind van 10 nog kunnen voorspellen.

Onze eerste vraag is dus ook; waar komt die verbazing vandaan? Waar komt die buikpijn vandaan? En wanneer is die buikpijn begonnen? Maandag? Toen de rijen er stonden? Of toen het akkoord werd getekend? Omdat op dat moment eigenlijk al vaststond dat dit fout ging lopen. Of is dat besef er toen niet geweest? Waarom is er een handtekening onder gezet? Hadden we ons toen niet harder op moeten stellen om dit te vermijden?

En laten we ook even eerlijk zijn; van de week zagen we overal lange rijen; op twitter konden we zien hoe mensen een hele dag kwijt waren achter de computer. En in die rijen zagen we mensen met rollators in de kou, ouderen die alvast een stoel hadden meegenomen omdat zij dus ook al zagen aankomen dat het wel eens lang kon gaan duren. Getuigenissen van iemand die zorg ging verlenen bij een man op zijn sterfbed die met de laptop op schoot zijn aanvraag probeerde te doen “om de zaken goed achter te laten voor zijn vrouw”. Ik hoop dat het hem gelukt is omdat ik ook genoeg verhalen heb gehoord van mensen die de hele dag achter de

computer hebben gezeten om rond middernacht uit het systeem te worden gegooid. Of mensen die weet niet hoe lang in de rij stonden bij een gemeentehuis om te horen te krijgen dat de boel dicht zien en ze morgen maar terug moesten komen.

En dit zijn de mensen die het geprobeerd hebben; waarvan een deel van de mensen het geld ook daadwerkelijk ook gaat krijgen. Een ander gedeelte vist achter het net. Dit creëert zoveel ongelijkheid; jaloezie richting de mensen die het wel gelukt is, je bijna ongemakkelijk voelen als jij toevallig mazzel had. Dit is juist wat je niet moet willen in onze provincie. Wij zouden juist 1 moeten zijn in dit dossier; dit is iets wat ons allen verbindt. Onze woede zou daarheen gericht moeten worden wij hij thuishoort; naar Den Haag. Ik zou ook de oproep van mijn collega nog even willen herhalen; kom allemaal zaterdag om 8 uur naar de Vismarkt en eis respect; dat verdienen we namelijk.

En daarom moet ook dit probleem zo snel mogelijk worden opgelost. Ik zag al oproepen voorbijkomen van burgemeesters aan de mensen die het niet gelukt is om alsnog hun aanvraag te doen. En dat er dan gewoon gezorgd moet worden voor extra geld. Ben ik het op zich mee eens. Maar ik zou het nog een beetje willen uitbreiden; laten we zorgen dat er gewoon genoeg geld komt voor alle mensen die hier recht op hebben. Omdat er natuurlijk ook een groep mensen is die niet eens voor een aanvraag zijn gegaan; omdat ze dit debacle al zagen aankomen of omdat ze er gewoon geen tijd voor hadden omdat ze bijvoorbeeld moesten werken. En als er voldoende budget is kunnen we dat ook communiceren richting de mensen zodat ze weten dat het gewoon iets is waar ze de tijd voor kunnen nemen en ze dus niet hoeven te racen en zich niet hoeven te vernederen voor een grijpstuiver uit Den Haag.