Energie weer terug in publieke handen!

21 februari 2023

Energie weer terug in publieke handen!

Foto: SP

Decennialang stookte Groningen Nederland warm. Nu zit Groningen in de kou. Nergens is het percentage mensen dat de energierekening niet kan betalen zo hoog als in onze provincie. Daar is de afgelopen jaren veel te weinig tegen gedaan, ook niet door het huidige provinciebestuur. Nu de verkiezingen eraan komen beloven partijen die het de laatste jaren voor het zeggen hadden wél actie te willen ondernemen. De SP wil geen woorden maar daden. Daarom hebben wij dit onderwerp geagendeerd voor de Statenvergadering van woensdag. Daar zullen we voorstellen om weer een publieke energievoorziening op te zetten en versneld woningen te verbeteren. Zo krijgen we zeggenschap over onze energie en zorgen we voor een lagere energierekening.

Juist op de plekken die Nederland de afgelopen eeuw hebben verwarmd, de mijnstreek in Limburg en het gaswinningsgebied in Groningen, hebben de meeste mensen niet genoeg geld om hun eigen huis te verwarmen. Die pijnlijke conclusie blijkt uit een recent onderzoek van TNO. Terwijl de staat wel ruim 400 miljard euro verdiende aan het Groninger gas. Tevens had de Shell afgelopen jaar, mede door de hoge gasprijs, een winst van bijna 40 miljard euro. Onze inwoners zitten met schade, onveiligheid en vaak dus ook nog een extra koud huis. We zijn misbruikt als wingewest.

Daarbovenop blijkt bovendien dat de maatregelen van het kabinet om de energierekening te verlagen juist hier het minst goed werken. In Groningen zijn teveel woningen slecht geïsoleerd. Bewoners noemen ze gekscherend ook wel doorwaaiwoningen. Daarnaast hebben relatief veel mensen in onze provincie een laag inkomen waardoor de stijgende energiekosten nog harder aankomen en woningverbetering geen optie is.

Het is de hoogste tijd om onze toekomstige energievoorziening weer in eigen handen te nemen. Met een provinciaal energiebedrijf. Zodat we zelf zeggenschap hebben over hoe we onze (toekomstige) energie opwekken. Zodat we zelf invloed hebben op de prijs. Maar ook zodat we collectief meer woningen kunnen verbeteren door middel van renovatie, isolatie en zonnenpanelen.

Dat de SP dit wil is niet nieuw. Zo pleitten wij in 2009 tegen de verkoop van de provinciale aandelen van Essent, vanaf 2017 voor een nieuw eigen duurzame provinciale energievoorziening en dienden we afgelopen jaar nog een voorstel in om als provincie op te trekken met de gemeente Groningen, die al van start is gegaan met het opzetten van een gemeentelijk energiebedrijf op initiatief van de SP.

Het provinciebestuur deed de afgelopen jaren onvoldoende. De coalitie leek vooral bezig met zichzelf en meerdere prestige projecten. Vlak voor de verkiezingen komen PvdA en GroenLinks, die de afgelopen jaren mede verantwoordelijk waren, ineens wel met voorstellen voor ná de verkiezingen. Zij pleiten er nu ook voor om meer te doen voor bewoners die hun energierekening niet of nauwelijks kunnen betalen. Zo willen ook deze partijen nu een onderzoek naar een provinciaal energiebedrijf en zijn ze voor isolatiesubsidie.

Met mooie woorden kun je je huis niet warm stoken. Praatjes in verkiezingstijd zijn onvoldoende. GroenLinks en PvdA maken nu, kort voor de verkiezingen, een mogelijke ommezwaai. Dat is goed en nodig, maar niet voldoende.

De SP geeft ze de kans om hun woorden om te zetten in daden. Om niet alleen een linkse wolk, maar een linkse vuist te maken. Aanstaande woensdag staat op ons verzoek het onderwerp op de agenda van de vergadering van Provinciale Staten. We zullen dan een motie indienen om de eerste stap te zetten. Zodat de nieuw gekozen Statenleden daarna direct aan de slag kunnen met de aanpak van de hoge energierekening door te isoleren en weer zelf energie op te wekken. Laat mensen niet wachten! Stem nu voor een lagere energierekening en meer zeggenschap.