Sp wil negatief advies opslag perslucht in zoutcavernes.

18 april 2023

Sp wil negatief advies opslag perslucht in zoutcavernes.

Foto: SP

De SP-fractie wil dat de provincie negatief moet adviseren over de plannen om perslucht op te slaan in de zoutcavernes van Zuidwending zolang de schade afhandeling en de aansprakelijkheid niet goed geregeld zijn. Verder wil de SP dat de inspraak goed geregeld is en de provincie eerst naar de zorgen luistert van Pekela en Veendam. Zij wil dat publieke belangen bij dit soort energieprojecten beter geborgd is. De SP heeft om die reden schriftelijke vragen ingediend.

Fenna Feenstra, statenlid SP: “Afgelopen februari hebben we in de staten nog de wens geuit om de belangen van de Groningers beter te borgen als het gaat om onze energieprojecten. Ook hebben we geleerd, bijvoorbeeld bij de gaswinning, dat winstbelangen boven de belangen van Groningers gaat. We moeten voorkomen dat dat opnieuw gebeurt. De provincie heeft een wettelijke taak om te adviseren in het vergunningsproces. Wat ons betreft adviseert het college dus negatief”.