Gewoon Openbaar, dan is het klaar!

25 april 2024

Gewoon Openbaar, dan is het klaar!

Foto: SP

De volksvertegenwoordigers in de Provinciale Staten hebben een belangrijke stap gezet in de richting van transparantie en openheid door het aannemen van onze motie “Gewoon openbaar, dan is het klaar” die oproept tot openbare bijeenkomsten van het regioberaad.

Dit regioberaad is opgericht om als raden en staten gezamenlijk goed op te trekken rondom de inzet van al het geld dat naar onze provincie komt, als “ereschuld” van alle ellende veroorzaakt door gaswinning (het programma Nij Begun).

De motie benadrukt het belang van openbaarheid en transparantie, vooral omdat de beslissingen van het regioberaad een directe impact hebben op de burgers van Groningen en Noord-Drenthe. Zij hebben recht op om te kunnen volgen wat wij als volksvertegenwoordigers doen. Wat de SP betreft dus geen achterkamertjespolitiek!

De SP Statenfractie stemde gisteren dan ook tegen de huidige gemeenschappelijke regeling, waar nog in staat dat de bijeenkomsten van het regioberaad niet openbaar zijn.

Voor ons is transparantie en openbaarheid van essentieel belang voor een goede democratie. We willen absoluut niet dat er een ondemocratische tussenlaag ontstaat in de vorm van het regioberaad. Dit moeten de andere volksvertegenwoordigers en burgers kunnen blijven volgen en controleren en dat kan alleen maar wanneer het volledig openbaar is.

bijdrage agnes.

links media