Zonder veilig thuis geen toekomstperspectief

4 juli 2024

Zonder veilig thuis geen toekomstperspectief

"Het blijft lastig om over onderwerpen als sociale agenda en de economische agenda te spreken als je weet hoeveel mensen er nog in de ellende zitten en hoe slecht de schade- en versterkingsoperatie nog steeds is." Begon Agnes Bakker afgelopen woensdag haar betoog tijdens de Statencommissie

Bakker benadrukt dat de SP niet ontevreden is over de beschikbare gelden voor de sociale en economische agenda's, maar maakt zich grote zorgen over de afhandeling van schade en versterking. "Daar staat 'koste wat het kost,' maar wat betekent dit nu eigenlijk feitelijk?" vraagt Bakker. "Betekent dat dat elk huis heel, veilig  en duurzaam is, en net zo goed, maar het liefst nog beter dan in 2012?" Agnes wijst wederom op de ongelijkheid in de uitvoering van de versterkingsoperatie, waarbij sommige inwoners alles krijgen, anderen niets, en een derde groep misschien een beetje. "Dat is en blijft gewoon een groot zorgpunt. Gaat het nieuwe kabinet niet bezuinigen op dat 'koste wat kost'? Zolang dit aanwezig is, staan ook die doelen uit de sociale agenda die nu opgesteld zijn ernstig onder druk."

Randvoorwaarden  zoals voldoende Rijksfinanciering voor gemeenten en maatschappelijke instellingen moeten gewaarborgd zijn om de sociale en economische doelen te bereiken. "Als het Rijk niet over de brug komt, waar zijn we dan mee bezig? Dan kunnen we die sociale doelen misschien helemaal niet halen" stelt

Ze wijst ook op de rol van grote bedrijven zoals Shell en Exxon, die de afgelopen 60 jaar de bodem onder Groningen hebben leeggezogen en de winst hebben opgestreken, terwijl de Groningers nu 30 jaar nodig hebben om de aansluiting te vinden bij de rest van Nederland "Het welzijn van Groningers is voor hen niet van belang geweest. Met als gevolg dat we nu een dertigjarige hersteloperatie nodig hebben en we heel veel inwoners hebben waar de littekens nooit van weggenomen kunnen worden."

Bakker sluit af met een dringende oproep: "Zorg er eerst voor dat mensen een veilig thuis hebben, zodat ze mentale rust ervaren om echt over toekomstperspectief na te kunnen denken!"