Actievoeren helpt: Provincie wil opnieuw met bewoners in gesprek over toekomst van het bos bij Borgsweer

5 oktober 2024

Foto: Agnes Bakker

Op zaterdag 5 oktober voerden bewoners van en rondom Borgsweer actie voor het behoud van hun bos. Ze overhandigden een petitie met ruim 1200 handtekeningen aan gedeputeerde Susan Top en wethouder Jan Menninga van Eemsdelta, waarin ze oproepen de slibplannen te herzien vanwege de bedreiging voor het bos en de leefbaarheid.

De bewoners voelen zich al jaren ongehoord. De plannen van het slib zijn vooral nodig om het water minder troebel te maken zodat de vergunningen voor de industrie door kunnen gaan. Maar dat gaat ten koste van het bos en de leefbaarheid. Bovendien zijn er rapporten dat het slib vervuild is. "Wij willen geen vervuild slib en hebben ons bos nodig als natuurlijk filter," aldus Simon Lieth, SP-er en bewoner van Termunterzijl, een dorp vlak bij Borgsweer. "Met de uitbreidingsplannen voor de industrie hebben we zelfs meer bos nodig, niet minder. Wij eisen meer zeggenschap, anders wordt het hier onleefbaar."

De acties met spandoeken en de petitie en de ingediende zienswijzen, hebben effect. Gedeputeerde Susan Top erkende de zorgen van de bewoners en beloofde opnieuw in gesprek te gaan om samen te kijken naar een inrichting van het gebied die zowel leefbaarheid voor bewoners als een buffer voor de industrie waarborgt.

De SP ondersteunt de bewoners vanaf het begin, door samen acties te organiseren, schriftelijke vragen te stellen en een motie in te dienen voor het behoud van het bos. De SP benadrukt dat het welzijn en de gezondheid van de bewoners voorop moet staan, en niet ondergeschikt mag zijn aan de belangen van de industrie. Zij zullen de bewoners blijven steunen totdat er een oplossing is.

Samen blijven we strijden voor een leefbare en gezonde toekomst!

Reactie toevoegen