Dualisme

17 februari 2006

Dualisme

Over de vraag of dualisering een voordeel zou zijn boven monisme is de SP fractie altijd sceptisch geweest.
Wij zien ook nu voor Groningen nog niet zo veel vooruitgang .

Immers voor dualisme dient de wens van de partijen , en dan bedoelen we zowel GS als PS, te zijn er ook werkelijk aan mee te werken en juist daar zien wij praktisch gezien erg weinig van terug

Wel dienen we te constateren dat de tijd tussen invoering en het nu gedane onderzoek wel erg kort is.
Kortom er is nog hoop !
Wat vindt de SP fractie van de diverse punten ?
De machtsbalans tussen de Staten en het college slaat in Groningen nog veel te veel door naar GS .
Enerzijds door de machtsopstelling van GS en anderzijds door de gesloten opstelling van de collegepartijen. (PvdA en CDA)
De instrumenten die PS heeft voor zijn controlerende taak kunnen als voldoende worden omschreven.
De Staten zouden veel meer zeggenschap naar zich toe moeten trekken door een opener besluitvorming en het instellen van meer meld / belweken , onderzoekscommissies en het vervolgens daadwerkelijk afdwingen van maatregelen door GS naar aanleiding van feiten die gevonden worden.
Voor de kaderstelling gaan de Staten in Groningen naar onze mening inderdaad te veel op details in en laat tevens teveel startnotities door het college opstellen. Veel startnotities zijn inderdaad doordrenkt van de mening van GS. ( of misschien stiekem ook al van de collegepartijen ? )

Wij stellen echter het piepregime voor subsidies zoals dat in Groningen wordt gehanteerd wel degelijk op prijs in tegenstelling tot de commissie Hermans. Hier dient zich immers voor een niet college partij de mogelijkheid aan om nog invloed uit te oefenen op een in principe reeds genomen besluit. En overigens natuurlijk ook voor de collegepartijen.
Voor wat betreft de volksvertegenwoordigende rol zien wij wel een toenemende bereidheid om naar buiten te gaan.
Uiteraard ligt in de verschillende partijen al vast wie zich meer of minder de gehele zittingsperiode door het meest bij de burger laat zien. Voor de SP is dat een vanzelfsprekendheid voor sommige partijen bepaald niet.
Dat de rol van fractievoorzitters van de collegepartijen versterkt is, is natuurlijk maar zeer de vraag. Het hebben van een grote mond ook al is die nog zo deskundig is iets anders dan werkelijk invloed hebben.
Wij kunnen ons voor wat betreft Groningen dus niets voorstellen bij de uitspraak dat de sterkste oppositie komt van de collegepartijen.

Wij zijn erg blij met de griffie , de rekenkamer , de actieve informatieplicht en het burgerjaarverslag.
Graag zouden wij zien dat de Provincie Groningen als eerste het recht van onderzoek zou uitoefenen, bv. met betrekking tot het project Antheus dan wel de procedures rondom Meerstad
Naar onze mening is er nog te weinig veranderd in de relatie tussen de gedeputeerde en zijn of haar coalitiefractie. Te vaak zien wij nog een gedeputeerde uit een fractieoverleg komen.
De collegevorming zou volgens de SP fractie niet moeten leiden tot volledig dichtgetimmerde programma’s maar bijvoorbeeld door
een afgesproken 10 of 25 of meer of minder punten programma.
Dit bevordert de mogelijkheden tot diversificatie in de besluitvorming en meer herkenbaarheid voor meerdere groepen burgers.

Voor de rol van de Cdk zien wij wel degelijk dat er dingen moeten veranderen.
Volgens de SP fractie zou PS zijn eigen voorzitter moeten kiezen. Vergelijkbaar met een Burgemeester die door de Gemeenteraad word gekozen.
Voor de CdK zou je kunnen denken aan een voorzittersrol van GS en verdere vastgestelde taken zoals contacten met Den Haag en Brussel waarbij een sollicitatieprocedure gehanteerd wordt en de CdK een aangepaste taakverdeling krijgt.
Een koninklijke benoeming is niet erg democratisch en ook niet meer van deze tijd.
Een en ander overigens los te zien van de praktische invulling van onze CdK de heer Alders. Deze verdient alle lof !

Zoals al eerder aangegeven zijn wij uitermate blij met onze Statengriffie en de manier waarop zij hun taken vervullen.
Naar mening van de SP fractie is de secretaris inderdaad meer op afstand komen te staan dan mogelijk wenselijk is.

Ook wij constateren dat het uitermate lastig is om de burger duidelijk te maken wat de provincie doet. Gelukkig blijkt de belanghebbende burger de weg wel redelijk te kunnen vinden zoals als inspreker individueel dan wel via een belangenorganisatie.
In de provincie Groningen wordt er wel hard aan gewerkt naar onze mening om de informatievoorziening te optimaliseren en zo de burger meer te bereiken.

De SP fractie acht het kwalijk dat gemeenten minder met PS in contact treden omdat dit de relatie met de “echte “machthebbers zijnde GS in gevaar brengt. Dit zou niet het geval moeten zijn en mogelijk dient GS hierbij een ander gedrag te vertonen om die angst tegen te gaan.
Wij hebben al eerder aangegeven het politieke debat niet scherp genoeg te vinden. Te vaak wordt een gedeputeerde uitgenodigd ofwel het GS standpunt uit gedragen.
De felheid van een debat heeft natuurlijk alles te maken met het vaste standpunt bij voorbaat of de ruimte die er besloten ligt.
Wij moeten de gedeputeerden dus alleen uitnodigen als er werkelijk iets te vragen valt waarover dan eventueel daarna een debat plaats kan vinden zonder de aanwezigheid van de gedeputeerde.