Verkiezingsprogramma 2019 - 2023

3. Economie

Wij kiezen voor een toekomstplan voor ons Groningen. Een aanvallend en overtuigend plan waarmee we kiezen voor een regio die voorop gaat in de strijd tegen werkloosheid, de gevolgen van de gaswinning en klimaatverandering. Wij willen een veilige en schone toekomst met vast werk en zekerheid voor iedereen. Schone energie, massaal verduurzamen van woningen en vergroening van onze (chemische) industrie staat daarbij centraal. Het in publieke handen brengen van de energievoorziening door middel van het oprichten van een publiek energiebedrijf geeft de unieke kans om zekere banen te combineren met het tegengaan van klimaatverandering en het drastisch verminderen van het gebruik van aardgas door bedrijven en huishoudens.

We doen geen moment onder voor andere regio’s en investeren in Groningen verdient iedere cent dubbel en dwars terug. Kiezen voor Groningen is geen gunst, maar sociaaleconomisch slim. De middelen, de mensen, de kennis en kunde zijn aanwezig. We kiezen voor banen in de zorg. Het verder uitkleden van deze belangrijke sector pikken we niet. Een aantrekkelijke arbeidsmarkt en een gezamenlijke arbeidsstrategie en opleidingsbeleid zijn nodig omdat het tekort aan zorgpersoneel ook in Groningen groeit. Slimme nieuwe ideeën voor zorg in de buurt steunen we. Kleine ondernemers houden onze economie draaiende; in plaats van onze oren laten hangen naar de multinationals die onze toekomst afbreken kiezen we voor vaklieden die aan de toekomst van onze provincie bouwen.

ONZE VOORSTELLEN:

1. We hebben te maken met aardbevingen, een klimaatcrisis en veel werkloosheid en onzeker werk. Problemen die in samenhang aangepakt moeten worden. Daarom komt er een allesomvattend toekomstplan voor de provincie Groningen waarin de strijd tegen aardgaswinning en klimaatverandering, het creëren van zekere banen in de schone (publieke) energievoorziening en het verduurzamen van woningen hand in hand gaan. Hiertoe neemt de provincie het initiatief. Gemeenten, inwoners, vakbonden, werkgevers, onderwijsinstellingen en andere maatschappelijke organisaties wordt gevraagd dit plan samen met de provincie te ontwikkelen.
  2. Een publiek energiebedrijf levert nieuwe banen op, zowel in de productie van energie als in het verduurzamen van woningen, waar dit bedrijf zich ook gestructureerd mee bezig gaat houden. Dat kan zowel gaan om isolatiemaatregelen als om het plaatsen van zonnepanelen. Hiervoor worden in samenspraak met Groninger ondernemers standaardpakketten ontwikkeld.
  3. Het gebruik van natuurvezels heeft de toekomst. De kracht van ons Groningen zit hierbij in onze landbouwgronden. Werkgelegenheid creëren met wat wij zelf hebben aan bronnen geeft voor de lange termijn de beste kansen. Daarnaast zijn vele toepassingen mogelijk, bijvoorbeeld in de bouw en in de auto-industrie. De teelt en verwerking levert werkgelegenheid op. Daarom stimuleert de provincie naast de teelt en verwerking ook het gebruik hiervan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gebruik van natuurvezels als een vereiste bij aanbestedingen.
  4. De zorg is de grootste werkgever in onze provincie. Er zijn al initiatieven om banen in de ouderenzorg te creëren of om aantrekkelijk te zijn en te blijven, zoals bij de Hoven. Dit soort initiatieven worden door de provincie gestimuleerd.
  5. De inzet moet zijn om zoveel mogelijk mensen aan passend werk te helpen. Het onderwijs heeft een belangrijke rol hierin. Er moeten goede en aansluitende (om)scholingsprogramma’s aangeboden worden. Projecten als Kansrijke Leerweg moeten worden uitgebouwd. Er dient specifiek aandacht te zijn voor beschut werk.
  6. De provincie zet zich in voor het behoud van een goed onderwijsaanbod. Scholen in krimpgebieden dreigen te verdwijnen terwijl het juist daar van groot belang is om goed onderwijs dichtbij te hebben. Die trend moet worden gekeerd.
  7. Bij het creëren van werkgelegenheid is het MKB van groot belang. De SP pleit voor een economie waarin de menselijke maat centraal staat. Het midden- en kleinbedrijf bevinden zich door schaal en aard midden in de samenleving en zorgt voor werkgelegenheid en leefbaarheid. De provincie moet zich inzetten om de ontwikkeling van het MKB als banenmotor te stimuleren.
  8. Leegstand in winkelgebieden wordt actief bestreden. Leegstand is funest, het zorgt voor verloedering en is het begin van een neerwaartse spiraal. De provincie faciliteert planontwikkeling om winkelgebieden een goede toekomst te geven en financiert gerichte maatregelen om die centra te verbeteren.
  9. Werk dat voortkomt uit de versterking van huizen of het herstellen van door aardbevingen beschadigde huizen wordt zoveel als mogelijk door lokale bedrijven gedaan.
  10. Eemshaven en de haven van Delfzijl bieden aan veel Groningers een werkplek. Deze havens worden verder ontwikkeld. Daarbij is er ook oog voor de belangrijke natuurwaarden.
  11. De provincie draagt zorg voor de komst voor snel internet in de hele provincie.
  12. De provincie moet het voortouw nemen in het maken van afspraken tussen gemeenten om de onderlinge concurrentie van bedrijventerreinen in het lokken van bedrijven te stoppen.
  13. Het is belangrijk dat de provincie zich inzet om bestaande rijksdiensten en instellingen te behouden, dan wel verder te spreiden. Dit stimuleert de lokale welvaart.
  14. De provincie ondersteunt economische ontwikkelingen en investeringen die goed zijn voor de provincie door middel van financiering in de vorm van een lening. Wanneer de financiële ondersteuning loont, dient het terug te worden betaald. De provincie kan eisen stellen aan hoe de middelen ingezet worden; denk hierbij bijvoorbeeld aan duurzame inzet van materialen.
  15. Ook Groningen kan profiteren van de toenemende stroom toeristen die naar Nederland komt. We hebben de Stad, waarin op het gebied van cultuur en sfeer heel veel te beleven is, en ook in de Ommelanden is een heel gevarieerd cultuuraanbod. Maar wat ons Groningen vooral heeft is een ontzettend uitdagend landschap, ruig en weids zoals je dat nergens anders in Nederland ziet. Onze horizon, de variatie in landschap (van Pieterburen tot Bourtange), ons water, de Waddenkust: dit alles maakt dat er veel toekomst en dus werkgelegenheid op het gebied van recreatie en toerisme ligt. De provincie ondersteunt lokale initiatieven op het gebied van recreatie en toerisme.
  16. De provincie ondersteunt (middels samenwerking en/of investeringen) alleen bedrijven die werknemers eerlijk belonen, een goede verhouding hebben tussen de hoogste en laagste salarissen, geen exorbitante salarissen of bonussen kennen, niet discrimineren, mensen met een beperking in dienst hebben of nemen en zich aan de in Nederland geldende arbeidsvoorwaarden en cao’s houden.