Verkiezingsprogramma 2019 - 2023

4. Klimaat en Energie

In ons Groningen zijn we ons zeer bewust dat we moeten overschakelen van fossiele naar groene en veilige energie. Ook moeten we af van machtige private bedrijven en moet energie weer van ons allemaal worden. Naast de opwarming van de aarde, waardoor de zeespiegel stijgt, ervaren veel Groningers dagelijks aan den lijve wat de winning van fossiele brandstoffen betekent. Het huidige klimaatbeleid is voor veel huishoudens ook een zorg, omdat ze hun energierekening zien stijgen en bang zijn dure aanpassingen aan hun woning te moeten doen.

De SP wil klimaatrechtvaardigheid. Dat betekent dat we zo snel mogelijk stoppen met vervuilende en gevaarlijke brandstoffen en de rekening neerleggen waar deze hoort: bij de vervuilende bedrijven. Ook pakken we de zeggenschap over de energievoorziening terug. We maken een einde aan de afhankelijkheid van fossiele multinationals; er is geen enkele reden om aan te nemen dat zij een positieve rol kunnen spelen bij de overstap naar schone energie.

De ervaring met de realisatie van grote windparken heeft ons geleerd dat dit tot enorme spanningen in lokale gemeenschappen kan leiden. Dit betekent dat we enkel nog wind- en zonneparken plaatsen wanneer deze in samenspraak met bewoners tot stand komen en dus op draagvlak kunnen rekenen en de lusten de lasten eerlijk worden verdeeld.

ONZE VOORSTELLEN:

1. We richten een provinciaal energiebedrijf op. De winsten die worden gemaakt worden aangewend voor verdere uitbouw van duurzame opwekking, bijvoorbeeld door publieke zonnepanelen te plaatsen waarvan Groningers kunnen profiteren. Hierbij werkt de provincie samen met de lokale initiatieven die er al zijn en er nog zullen komen.
  2. De provincie steunt en stimuleert regionale en lokale initiatieven om collectief energie op te wekken.
  3. Windmolens op zee vinden wij een goed plan. Op land kunnen windmolens enkel geplaatst worden wanneer er ruim voldoende draagvlak is. Datzelfde geldt voor zonneparken. De provincie ontwikkelt beleid voor een goede ruimtelijke inpassing van zonneparken, rekening houdend met erfgoed en de ruimtelijke kwaliteiten van een gebied.
  4. De kolencentrale van RWE in de Eemshaven is een grote vervuiler en moet daarom zo snel mogelijk sluiten.
  5. Te vaak wordt er gedacht dat fossiele bedrijven als Shell behulpzaam zijn bij de overstap naar duurzame energie. We moeten ons realiseren dat deze bedrijven een hele andere agenda hebben. Daarom wordt de samenwerking met dergelijke bedrijven beëindigd.
  6. De vervuilende industrie moet worden omgezet naar groene industrie. De provincie zet vol in op het streven naar groene banen.
  7. Renovatie en verduurzaming van woningen moet leiden tot een sterke verbetering van de bestaande woningvoorraad. De provincie draagt bij zodat de kosten voor de huishoudens laag blijven. Dat moet in samenwerking met inwoners, gemeenten en corporaties planmatig worden aangepakt. De provincie biedt gemeenten een helpende hand bij de omschakeling naar duurzame energie en het realiseren van gasloze woningen en bedrijven. Om de kosten laag te houden en werkgelegenheid te creëren moet fabrieksmatige lokale productie van verduurzamingsmaatregelen worden opgezet.