Verkiezingsprogramma 2019 - 2023

2. Gaswinning en Mijnbouw

Gaswinning Groningerveld

Groningen is door achtereenvolgende kabinetten, de NAM, Shell en Exxon Mobil gebruikt als wingewest. Er werd veel genomen, er komt weinig voor terug behalve onzekerheid, schade en onveiligheid. Het kabinet stelt te stoppen met gaswinning. Dat zijn vooral mooie woorden. De daden laten een patroon zien van het systematisch in de steek laten van ons Groningen. Het is dan ook niet vreemd dat van herstel van vertrouwen tot nu toe weinig terecht is gekomen. Willen we dat vertrouwen wel herstellen, dan zullen we systematisch en onvoorwaardelijk voor de belangen van de inwoners van Groningen moeten staan. Dan is er geen plaats meer voor de belangen van Shell en Exxon Mobil of die van de staat.

Groningen heeft recht op een goede toekomst. De afgelopen jaren hebben ons één ding geleerd: alle beloften van politici ten spijt, waar je recht op hebt komt je niet automatisch toe. We zullen daarvoor moeten knokken. Alleen dan kunnen we dat waar Groningen recht op heeft afdwingen. Dat dit geen vanzelfsprekendheid is hebben we gezien: nadat een nieuw kabinet was gevormd veranderde de toon en inzet van een aantal partijen zichtbaar. Dat heeft de positie van Groningen verzwakt. Haagse en partijpolitieke belangen mogen nooit uitstijgen boven het algemene belang van Groningen. Dat dit in sommige gevallen toch is gebeurd is kwalijk. In verkiezingstijd is het gemakkelijk gezegd dat je voor Groningen staat, het gaat om de daden daarna.

Alleen de Groningers zelf kunnen hun toekomst vormgeven. Dat kan het beste in wijken en dorpen. De versterking van huizen en gebouwen moet dan ook op een manier gebeuren dat mensen daar maximaal zelf zeggenschap over hebben. Dat moet op een manier gaan die gemeenschappen versterkt in plaats van verdeelt, zoals nu de praktijk is. Haagse ministeries moeten zich verre houden van de uitvoering. Wel moet Den Haag de voorwaarden scheppen waardoor dit waargemaakt kan worden. Dat betekent een miljardenfonds voor de wederopbouw van onze provincie, in plaats van de fooi waarmee Groningen nu door het kabinet wordt afgescheept. Wij willen een wederopbouw die Groningers zelf ter hand nemen zonder Haagse bemoeienis. Een wederopbouw waarmee Groningen kan bouwen aan een nieuwe toekomst. Provincie en gemeenten moeten samen met inwoners aan die toekomst kunnen bouwen. Dat is geen gunst, maar een recht dat ons Groningen toekomt.

ONZE VOORSTELLEN:

1. Groningers wonen even veilig als alle andere Nederlanders. Dat betekent dat ieder huis in het aardbevingsgebied wordt geïnspecteerd en versterkt wanneer dat nodig is.
  2. De gaswinning uit het Groningenveld wordt zo snel mogelijk geheel gestopt. Dat behoort in een wet te worden vastgelegd.
  3. De rekening voor het verlagen van de gaswinning wordt neergelegd waar deze hoort: bij de bedrijven en de staat die de winsten hebben bijgeschreven. Wij accepteren niet dat Groningers de schuld krijgen van de rekening die bij particulieren wordt neergelegd. Daar hoort die rekening namelijk niet.
  4. De schadeafhandeling en versterking behoort publiek georganiseerd te worden. Multinationals behoren geen enkele zeggenschap over Groningen te hebben. Maar we moeten ons goed realiseren dat dit niet voldoende is. Een overheid die de belangen van die multinationals dient is even erg als die multinationals.
  5. Dorpen en wijken moeten de gelegenheid worden geboden het heft in eigen handen te nemen. Mensen moeten grip krijgen op hun eigen leefomgeving. Ze moeten die zelf vorm kunnen geven, alleen dan kan er weer hoop ontstaan op een goede toekomst. Dit moet gefinancierd en georganiseerd worden. Mensen moet ondersteuning worden geboden op praktisch gebied, maar ook bij het samen ontwikkelen van plannen.
  6. Het versterken van een huis is een zwaar en ingrijpend proces. Daarom moet er op individueel niveau zoveel mogelijk keuzevrijheid zijn, voor zowel huurders als huiseigenaren. Goede begeleiding is noodzakelijk. Mensen moeten na de versterking een beter huis hebben dan daarvoor. Er moeten voldoende middelen zijn om te investeren in een energiezuinig en duurzaam huis en in woningverbetering in het algemeen. Dat is goed voor mensen, maar maakt onze provincie ook aantrekkelijk in de toekomst.
  7. Schadeafhandeling moet ruimhartig, onafhankelijk en snel gebeuren. Iedereen heeft recht op de vergoeding van eigen technische ondersteuning. Elke schade dient binnen een half jaar te worden afgedaan en moet wanneer dit niet lukt van rechtswege worden uitgekeerd. Ruimhartige afhandeling houdt in dat het overgrote deel van de schade zonder ingewikkelde procedure wordt opgelost. Dat is geen gunst, maar het recht van mensen die je niet langer wil belasten met ellenlange procedures. Bovendien scheelt het veel procedurele kosten. Geld dat beter kan worden ingezet voor het repareren van huizen.
  8. De schadeafhandeling duurt schandalig lang. Wachttijden zijn opgelopen tot meer dan een jaar. Iedere nieuwe beving maakt het stuwmeer groter. Daarom kan iedereen die een bestaande schade heeft ervoor kiezen een aannemer te benaderen om de schade te repareren. De ingediende rekening wordt daarna zonder dralen vergoed.
  9. De ellendige gevolgen van de gaswinning raakt veel mensen diep in hun persoonlijk leven. Daarom moet er gratis en voldoende psychische hulp worden geboden. De provincie spant zich daarvoor in.
  10. Er moet meer oog zijn voor de gevolgen voor kinderen. Zij leven zelf in een onveilige situatie, maar zien ook wanhopige en boze ouders. Daarom moeten er op scholen programma’s worden aangeboden voor kinderen en daarnaast komt er individuele hulp beschikbaar wanneer daar behoefte aan is.
  11. De onzekerheid, schade en onveiligheid doet veel met de mensen die in de kapotte huizen wonen. Doordat mensen tegen elkaar opgezet worden is de sociale omgeving van mensen ook minder stabiel geworden. Dit heeft grote gevolgen voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Daarom komen er aardbevingscoaches die als taak hebben mensen te ondersteunen en te werken aan samenhang en mentale opbouw van wijk, straat of dorp.
  12. Ondernemers en agrariërs zien hun bedrijven in grote moeilijkheden komen door schade aan gebouwen, maar ook door de indirecte gevolgen daarvan. Er moeten gerichte regelingen worden ontwikkeld ter ondersteuning. Geen enkel bedrijf mag in de problemen komen door de directe of indirecte gevolgen van aardbevingen.
  13. Monumenten in Groningen krijgen klap na klap. Daardoor staan monumenten er in Groningen vaak slecht voor. Bovendien komen eigenaren van monumenten vaak in heel ingewikkelde situaties terecht. Daarom moeten de programma’s die zijn ontwikkeld voor monumenteigenaren worden uitgebreid en verbeterd, zodat geen monument door de aardbevingen verloren gaat en monumenteigenaren maximaal worden ondersteund.
  14. Er moet een opkoopregeling worden ontwikkeld die mensen de mogelijkheid biedt hun huis te verkopen. Deze regeling moet het ook mogelijk maken binnen het gebied te verhuizen. Maar de regeling moet ook zo worden vormgegeven dat het mensen, die juist naar de regio toe willen verhuizen, de garantie biedt dat ze hun huis in de toekomst weer kunnen verkopen. Ook moeten mensen hun eigen huis weer terug kunnen huren, nadat zij dat verkocht hebben.
  15. Stut en Steun doet goed werk. Zij ondersteunen iedereen die te maken heeft met schade of versterking. Dat goede werk is hard nodig en verdient uitbreiding zodat nog meer mensen intensiever kunnen worden bijgestaan.
  16. Groningen eist een miljardenfonds. Dat geld komt bovenop het geld dat nodig is voor versterking en schadeafhandeling. Uit dat fonds moet een nieuwe toekomst gefinancierd worden die Groningers zelf vormgeven. Een nieuwe economische toekomst met voor iedereen werk en een leefbare toekomst. Kortom, een fonds waaruit Groningers kunnen putten om de wederopbouw van onze provincie zelf ter hand te nemen.

overige mijnbouw

Naast de gaswinning uit het Groningenveld vinden er ook andere vormen van mijnbouw in ons Groningen plaats. Het gaat dan om zoutwinning en gaswinning uit kleine velden. Daarnaast zijn er plannen in verschillende stadia voor de opslag van radioactief afval en CO2-opslag. Het is de afge-lopen decennia duidelijk geworden dat rommelen in de ondergrond niet ongestraft blijft. Groningen heeft haar leergeld wel betaald. Daarom is het tijd om te zeggen dat het genoeg is geweest, wij willen vaste grond onder de voeten in plaats van kernafval of CO2-opslag. Ook het ontwikkelen van kleine velden moet worden gestopt evenals fracking om die velden maximaal te benutten. Zout-winning is ook niet zonder risico en veroorzaakt schade aan huizen. Het is daarom tijd om ook die activiteiten de komende jaren af te bouwen en te stoppen. Daar heeft de provincie helaas niet de beslissende stem in, de sleutel ligt in Den Haag. Maar een provincie die zich krachtig verzet en staat voor de veiligheid van inwoners kan het einde van de mijnbouw wel afdwingen.

ONZE VOORSTELLEN:

1. Er komt een afbouwplan om de zoutwinning zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vier jaar, te beëindigen.
  2. Schade als gevolg van de zoutwinning wordt volledig onafhankelijk afgewikkeld. De kwestie van de verjaring van schade wordt aangepakt.
  3. Gaswinning uit de kleine velden wordt zo snel mogelijk gestaakt. Fracking wordt niet langer toegestaan.
  4. De Wadden zijn een kwetsbaar natuurgebied dat zeer gevoelig is voor bodemdaling. Gaswinning is daarom een bedreiging en hoort daar niet thuis.
  5. Opslag van CO2 en waterstof hoort niet in de Groningse bodem te gebeuren. Groningen behoort geen zoekgebied te zijn voor de mogelijke opslag van kernafval.
  6. Geothermie kan dienen als een duurzaam alternatief voor de gaswinning, maar het brengt ook risico’s met zich mee in een aardbevingsgebied en behoort daar dus niet te gebeuren.
  7. De provincie verzet zich tegen de opslag van afval in de ondergrond, bijvoorbeeld in gasvelden of zoutcavernes. Ook injectie van afvalwater is taboe.