Samen het tij keren moet je niet overlaten aan het individu

29 januari 2023

Samen het tij keren moet je niet overlaten aan het individu

Foto: SP

De klimaatverandering tegengaan met een biefstukje minder, niet meer vliegen, of je buurman vertellen dat zonnepanelen geld opleveren is volgens de SP niet de oplossing. Willen we samen het tij keren dan moeten wij de klimaatverandering collectief aanpakken.

Er zijn namelijk heel veel mensen die dat biefstukje niet eens kunnen betalen, laat staan dat ze een elektrische auto kunnen aanschaffen, hun huis kunnen isoleren of zonnepanelen kunnen plaatsen. De SP is recent een meldlijn hoge energierekening gestart en schrijnende verhalen stromen binnen. Zo woont Hanneke in een huis met een enkele steen, maar kan ze geen lening krijgen om het huis te isoleren omdat ze al drie jaar lang geen vast arbeidscontract kan krijgen. Door de hoge gasrekening is er ook geen mogelijkheid om te sparen. Alleen als je in staat bent om grote investeringen te doen kom je in aanmerking voor subsidie. Zonnepanelen zijn er dus niet voor de huiseigenaren met een kleine beurs. Huurders zijn al helemaal overgeleverd aan de goede wil van de huisbezitter. De subsidies zijn oplossingen voor de rijken maar niet voor mensen zoals Hanneke. Deze combinatie van een laag inkomen, een onzeker contract en wonen in een slecht geïsoleerd huis komt relatief veel voor in Noordoost-Groningen.

Willen we samen het tij keren dan moeten wij de oplossing niet bij het individu leggen.  Sterker nog, het individu is niet eens het grootste probleem. Huishoudens en het MKB dragen veel minder bij aan de klimaatverandering dan grote vervuilende bedrijven. Milieudefensie heeft onlangs gevraagd aan grote vervuilende bedrijven wat hun klimaatplan is. Wat blijkt, winstmaximalisatie is keer op keer belangrijker dan het bestrijden van de klimaatverandering.

Klimaatverandering is een collectief probleem wat we collectief en klimaatrechtvaardig moeten oplossen. Geld dat nu gaat naar de winsten van commerciële energiebedrijven kunnen we beter besteden aan het nationaliseren van onze energie voor betaalbare en schone energie voor iedereen. Samen het tij keren betekent klimaatgeld stoppen in collectief isoleren en zon op elk geschikt dak vanuit de overheid, te beginnen daar waar de nood het hoogst is. Met schoon, betaalbaar en bereikbaar OV kan niet alleen de Tesla eigenaar een ritje duurzaam rijden, maar iedereen altijd. Samen het tij keren betekent collectief klimaatplannen eisen van grote vervuilers en geen euro subsidie naar bedrijven die dat niet doen. De klimaatcrisis is een direct resultaat van het kapitalisme, waar winstbelang boven mens en milieu staat en het recht van de sterkste geldt. Samen het tij keren is samen opstaan voor de winst van eerlijk delen.

Agnes Bakker en Fenna Feenstra

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.