Een ziek systeem oplossen met honderden hectare zonnepark, onacceptabel!

22 september 2021

Een ziek systeem oplossen met honderden hectare zonnepark, onacceptabel!

Foto: SP

De SP pleit er al jaren voor; de zorg is geen markt! Zorg is een overheidszaak en moet je niet overlaten aan de markt. Dat het huidige systeem meer dan ziek is zagen we afgelopen week maar weer in de onze eigen provincie. De situatie bij het Ommelander Ziekenhuis Groningen (OZG) legt de vinger op de zere plek en is een duidelijk symptoom van falend overheidsbeleid. Dat ziekenhuizen financiële gaten gaan vullen door in zee te gaan met grote energieboeren is van de zotte en meer dan onwenselijk. Maar dit is wel het resultaat van het feit dat we een publieke voorziening aan de markt hebben overgelaten en we dus private partijen de mogelijkheid bieden ons te chanteren zodat ze zelf geld kunnen verdienen.

Vol verbazing keken we als SP Statenfractie naar de antwoorden die bestuursvoorzitter mvr. Sanders gaf tijdens de bijeenkomst die onze partijgenoten in Oldambt hadden georganiseerd. Een bijeenkomst waar de bestuursvoorzitter van het OZG een toelichting gaf op de stand van zaken in het ziekenhuis en een onderbouwing van het plan om de kapitaallasten van het ziekenhuis te reduceren. Naast deze toelichting gaf ze antwoord op de vele vragen die gesteld werden vanuit de verschillende raadsfracties. Hoe verder de avond vorderde, hoe meer ons duidelijk werd dat het OZG al in de wurggreep van Energiecowboy Powerfield zit.

Powerfield, die al vaker op haar vingers is getikt door de overheid en de rechter, maakt misbruik van de kwetsbaarheid van het OZG, om hun plannen van honderden voetbalvelden vol zonnepanelen in ons prachtige landschap erdoorheen te drukken bij de gemeenteraad van Oldambt. Dit is een volstrekt onverantwoorde vermenging van private markt en publieke gezondheidszorg.

Daarnaast verwachten wij van een bestuurder van een ziekenhuis een sterke focus op Den Haag bij het redden van het ziekenhuis. Wanneer ze net zo gedreven zal zijn richting het Rijk zoals ze zich nu vastbijt in deze constructie met het schimmige bedrijf Powerfield dan zal dat uiteindelijk een veel beter toekomstperspectief kunnen opleveren voor het OZG. Tenslotte moet je de verantwoordelijkheid van deze situatie op de juiste plek aan de kaak stellen en je niet laten verleiden om mee te gaan in dit zieke systeem!

We gaan er dan ook vanuit dat de gemeenteraad van Oldambt op geen enkele manier mee gaat in dit omstreden plan van het OZG en tevens ook de zienswijze van Powerfield aan de kant legt en wijze besluiten neemt over de hoeveelheid en de grote van zonneparken binnen hun gemeentegrenzen. Van Gedeputeerde Staten verwachten wij dat ze samen met de gemeente bij het Rijk aankloppen voor meer zekerheid en behoud van het ziekenhuis en het OZG uit de wurggreep van energiecowboy Powerfield halen!

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.