Staten in gesprek over intensieve veehouderij

24 januari 2008

Staten in gesprek over intensieve veehouderij

Dinsdag 29 januari a.s. van 19.30 tot 22.00 uur vindt een rondetafelgesprek plaats over de intensieve veehouderij. De centrale vraag voor deze avond is: "Wat moeten Provinciale Staten in het nieuwe Provinciaal Omgevingsplan (POP) regelen met betrekking tot de intensieve veehouderij". De leden van de Statencommissie Omgeving en Milieu gaan deze avond in gesprek met Groninger wethouders en vertegenwoordigers van onder andere LTO Noord en Milieufederatie.

De bijeenkomst vindt plaats in de Blauwe Zaal van het provinciehuis en is openbaar. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Statengriffie, telefoon: 050-316 4458

De uit de hand gelopen intensieve en grootschalige landbouw moet worden afgebouwd. Daarom dient er in het nieuwe Provinciaal OmgevingsPlan (POP) géén ruimte geschapen te worden voor verruiming van de mogelijkheden voor grootschalige landbouw en intensieve veehouderij op het Hoogeland en het Oldambt.

Kleinschalige en biologische akkerbouw en veeteelt moeten gestimuleerd worden, waarbij diervriendelijkheid en productkwaliteit de vertrekpunten zijn. Met name in de ‘oude’ landschappen van Westerwolde en het Westerkwartier en in de nabijheid van de Ecologische Hoofdstructuur bestaan hiervoor goede mogelijkheden. Op basis van een goed onderbouwde toekomstvisie voor de gehele agrarische sector kunnen behoud van landschap en agrarische activiteiten zo op een positieve wijze samenvloeien.