SP motie redt Thuiszorg Groningen

19 mei 2010

SP motie redt Thuiszorg Groningen

Thuiszorg Groningen kan blijven voortbestaan. Dat heeft de Tweede Kamer dinsdagmiddag 18 mei besloten door een motie van de SP aan te nemen. Vorig jaar kwam Thuiszorg Groningen in grote financiƫle problemen. Wanbeleid van zorgorganisatie Meavita, waar Thuiszorg Groningen onderdeel van was, kostte miljoenen en een faillissement was het gevolg.

Op meerdere fronten bevocht de SP toen dat de patiƫnten en medewerkers van Thuiszorg Groningen daar niet de dupe van zouden worden. Kamerlid Renske Leijten en wethouder Jannie Visscher drongen bij staatssecretaris Bussemaker aan op een doorstart, en de Groningse SP-afdelingen steunden actief de acties van het personeel. De inzet boekte resultaat: de zorg werd gecontinueerd. Nu dreigde opnieuw gevaar: minister Klink en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) wilden Thuiszorg Groningen in de verkoop doen. Op initiatief van de SP stak Tweede Kamer daar gisteren een stokje voor. Thuiszorg Groningen blijft behouden en kan de aandacht richten op de zorg voor mensen in plaats van op het voortbestaan van de organisatie.