Veel SP'ers bij campagne aftrap in Sappemeer

13 januari 2011

Veel SP'ers bij campagne aftrap in Sappemeer

door Ellen Kluit

Op 2 maart is het weer zover: dan kiest elke provincie weer de leden van de Provinciale Staten. Natuurlijk willen we er overal voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen op de SP stemmen, dus moet er campagne gevoerd gaan worden. Die uiteraard begint met een campagne-aftrap, om te zorgen dat mensen weten wat er gaat gebeuren en om te zorgen dat ze er zin in hebben. Met de aftrap afgelopen zondag in Sappemeer is dat uitstekend gelukt.

De opkomst was hoog - er zaten meer dan 100 man zaal. Er heerste een ongedwongen, gemoedelijke sfeer. De groep werd welkom geheten door lijsttrekker Lian Veenstra. Ze zette ook meteen de toon van de middag: deze verkiezingen worden gedomineerd door de landelijke politiek. Het is een 'testcase voor het kabinet', zoals Rutte dat zelf al zo mooi zei.

SP Lijsttrekker Lian Veenstra

Wat volgde was een drukke, maar inspirerende middag met verschillende sprekers, live muziek en filmpjes. Er was een gesprek tussen Renske Leijten (Tweede Kamerlid) en Tineke Slagter (Eerste Kamerlid en huisarts in Zuidhorn). Zij spraken over het belang van de Eerste Kamer en wat dat dan te maken heeft met de Provinciale Statenverkiezingen. De huidige coalitie heeft in de Eerste Kamer geen meerderheid, waardoor de Eerste Kamer de mogelijkheid heeft een aantal dingen tegen te houden. De leden controleren wetsvoorstellen van de Tweede Kamer op volledigheid, zinnigheid en uitvoerbaarheid. Wordt er tegen gestemd, dan gaat het voorstel niet door. De Eerste Kamer wordt gekozen door de Provinciale Staten. Meer SP'ers in de Staten betekent dus ook meer SP'ers in de Eerste Kamer. Een stem voor de SP betekent 'nee' zeggen tegen het kabinet.

Tweede Kamerlid Renske Leijten in gesprek met Eerste Kamerlid Tineke Slagter uit Zuidhorn

Wat er dan daadwerkelijk tijdens de campagne zou gaan gebeuren, werd verteld door Sandra Beckerman (Statenlid) en Pim Siegers (raadslid in Pekela). De SP kiest voor de regio en vindt dat Groningen leefbaar moet worden en blijven door onder andere een goed openbaar vervoer en voldoende scholen. We gaan laten zien dat Groningen bruist. SP'ers gaan deur-aan-deur met folders en bruisballen om dit duidelijk te maken. Uiteraard zijn er ook weer ZO-kranten, 200.000 stuks dit keer. En jawel, er zijn ook weer de immer bekende schuursponsjes.

Marlene Bakker, David Peek en Michael Nieuweweg met hun Ode aan Ede

Er was meer te beluisteren dan enkel de sprekers. Tussendoor was er muziek van Ode aan Ede, een trio dat liedjes van Ede Staal speelt. Er was een filmpje, 'Bericht van de SP', waarin Emile Roemer een boodschap had. Mark Rutte wil graag een premier van het volk zijn, dus vindt Emile dat hij dan ook naar het volk moet luisteren. Dus ook naar mensen met een uitkering, chronisch zieken, gehandicapten enzovoort. De SP doet dat!

Na de pauze kondigde Pim Siegers de volgende sprekers aan. Op dit moment zijn er 140 SP-afdelingen, terwijl er 400 gemeenten zijn. Er moeten dus meer afdelingen komen. Ook daar wordt in de komende campagne voor geijverd. Rinus Sangers ging met vier mannen in gesprek over het opzetten van een afdeling. Willem Bliek heeft vier jaar geleden de afdeling in Bellingwolde opgezet. Hij is daar begonnen met het bezoeken van alle leden, waarna er een werkgroepje kwam die acties ging plannen. Door het inzamelen van handtekeningen tegen de gemeentelijke herindeling, is dit gestopt. Daarbij kwamen er leden bij en kwamen er uiteindelijk twee zetels in de gemeenteraad. In Appingedam is hij op dezelfde manier begonnen; daar is nu een werkgroepje. Bliek benadrukt dat het belangrijk is dat mensen individueel benaderd worden. Han Landsbergen (uit Veendam) vertelt dat een actieve website ook belangrijk is. Sinds eind 2009 is in Veendam de hulpdienst actief. In Haren waagt Kees Swagerman de derde poging om een afdeling op te zetten. Er zijn in elk geval al vijf mensen die mee willen helpen bij de campagne, die ze ook willen gebruiken voor meer naamsbekendheid. Als het aan Henk Klöpping ligt, komt er dit jaar nog een afdeling in Slochteren. Er zijn nu tien actieve leden, die binnenkort concrete acties gaan ondernemen.
Statenlid Rinus Sangers (links) in gesprek met Henk Klöpping uit Slochteren

Wederom volgt er muziek van Ode aan Ede, waarna Renske Leijten in gesprek gaat met twee schoonmaaksters, een voorman van de sociale werkplaats, een thuiszorg-verpleger en een directrice van een basisschool. De schoonmaaksters zijn momenteel werkzaam bij DUO (voormalige IBG) en de Belastingdienst, maar ze dreigen hun baan te verliezen. Beide instanties verhuizen naar een nieuw pand, waarbij ze ook nieuwe schoonmakers in dienst zullen nemen. ISS Facility Services kan namelijk dezelfde diensten bieden als Asito (die nu het schoonmaakwerk verzorgt), maar dan voor minder geld. Uiteraard zijn de schoonmakers hier niet blij mee, dus wordt er actie gevoerd. Zo zijn er plannen om het kantoor van ISS te bezetten.
Nathalie, directrice van een basisschool in Stadskanaal, merkt dat kinderen die Jeugdzorg en/of maatschappelijk werk nodig hebben tussen wal en schip vallen. Instanties zijn slecht bereikbaar, er is veel miscommunicatie en het gebeurt dat er meerdere voogden per gezin zijn. De problemen worden niet opgelost, met alle gevolgen van dien. Nathalie wil de zorg zoveel mogelijk op de school concentreren, zodat er kortere lijnen zijn.
Bij de sociale werkplaats is het één en al kommer en kwel. De lonen zijn bevroren en er moet €800 miljoen euro bezuinigd worden. "Dat kan", zegt voorman Herman, "als je de WSW sluit en al die mensen de bijstand instuurt." Jongeren werken er onder het sociaal minimum, wil er iemand naar de wc dan moet dat gevraagd worden. Want ze moeten wel productief blijven...
De Thuiszorg is er al niet veel beter aan toe. Het moet iedere twee jaar opnieuw aanbesteed worden, waardoor mensen hun vaste thuishulp kwijtraken. Thuiszorg Service Nederland (TSN) is van oorsprong een schoonmaakbedrijf, dat zich is gaan richten op thuiszorg en Meander heeft overgenomen. Het personeel van Meander is overgenomen door TSN, maar wel voor €1,- à €2,- per uur minder. Bovendien kon het maximum aantal uren zorg niet geleverd worden. Spontaan meldde zich een aantal mensen in de zaal om te helpen bij acties.

Renske Leijten in gesprek met Herman Drenth, werzaam bij SW-bedrijf Wedeka

Na weer een rondje muziek werd de kandidatenlijst gepresenteerd. Tot slot was er een toespraak van Lian Veenstra, waarin nog eens duidelijk werd waar de campagne om zal gaan draaien. "Door de combinatie van ons parlementaire werk en het steeds onder de
mensen zijn, zorgt ervoor dat we weten wat er leeft en dat we snappen wat de Groninger bezighoudt. Wij snappen, net als de Groningers, dat de Blauwe Stad bij voorbaat gedoemd was te mislukken en niet meer was dan een natte droom van mannen die snel geld dachten te verdienen", zo zei zij. Ze sprak zich hard uit tegen de krimp en dat dat gestopt moet worden. Er komt geen lijstverbinding met de PvdA. De verkiezingen gaan we op eigen kracht winnen. "Dan bepalen wij, na 2 maart, de regels van het spel, en kunnen we echt kiezen voor een Bruisend Groningen, voor Stad én Ommeland!"

De top 12 van de SP