Steun voor personeel Wedeka Ter Apel

15 februari 2011

Steun voor personeel Wedeka Ter Apel

De SP heeft vanmorgen aan de poort gestaan bij Wedeka in Ter Apel. Bij de sociale werkplaats zijn door de bezuinigingen al 16 banen geschrapt. De onrust is groot. SP lijsttrekker Lian Veenstra was aanwezig om de verhalen te horen.

‘Het is onverkoopbaar dat ze hier de klap van de crisis opvangen. Mensen die afhankelijk zijn van een beschermde werkplek worden naar huis gestuurd’, aldus Veenstra. De gemeente Vlagtwedde krijgt ruim 800.000 euro minder van het kabinet. Het college maakte de keus om 16 contracten niet te verlengen. ‘Dat is een keiharde keuze die inslaat als een bom, dat merk je aan de mensen hier’.

Volgens de SP toont dit voorbeeld aan dat de sociale werkvoorzieningen gesloopt worden door het Kabinet Rutte. ‘Rutte laat geen gelegenheid onbenut om de gemeente Vlagtwedde als voorbeeld te gebruiken voor de rest van Nederland, maar nu hoor je hem niet’, zegt Lian Veenstra.

SP- fractievoorzitter Emile Roemer heeft gisteren het statsein gegeven voor een groot SP-onderzoek onder medewerkers van sociale werkplaatsen. Via de website armoedewerktniet.nl kunnen werknemers deze invullen. Ook zullen SP’ers aan de poorten gaan staan om meer te weten te komen over de problemen waar de medewerkers van de sociale werkplaatsen mee kampen en welke oplossingen zij zien.