"Keuze voor VVD is echt een gemiste kans"

18 maart 2011

"Keuze voor VVD is echt een gemiste kans"

SP fractievoorzitter Lian Veenstra noemt de keuze van de PvdA voor "Paars-Plus" een gemiste kans. Met verbazing constateert Veenstra: "In een provincie waar bijna de meerderheid van de Groningers kiest voor links, is het niet uit te leggen dat de grootste, zichzelf links noemende, partij niet kiest voor linkse samenwerking. De logica daarachter ontgaat mij volledig!"

De PvdA heeft een campagne gevoerd die volledig gericht was tegen het rechtse Kabinet. Hun leus was dat voor een beter Groningen een ander Den Haag nodig was. Het is dan ook niet uit te leggen dat zij in de enige provincie waar een links provinciebestuur mogelijk is die kans laat lopen.

Veenstra: "Wanneer je de mogelijkheid hebt op een alternatief voor dat foute Den Haag, dan zou je ook het lef moeten tonen om die kans te grijpen. Er is de afgelopen weken geen moment geweest dat de SP blokkades heeft opgeworpen voor die linkse samenwerking. Als de PvdA dan ook nog tot de conclusie komt dat er 'geen onoverbrugbare' verschillen zijn met de SP, dan hadden zij mijn uitgestoken hand moeten aanpakken." Veenstra is ook bezorgd over de plannen voor de Provincie van een mogelijk paars provinciebestuur. "In een linkse samenwerking hadden we een vuist kunnen maken voor een leefbare provincie met toekomstperspectief voor iedereen. Met een keuze voor de VVD lijkt het toch meer een keuze voor de grote projecten geworden."

Veenstra wenst de PvdA veel succes bij het uitleggen van deze keuze aan haar achterban.