SP:College van GS van PvdA, SP, GroenLinks met D66 of ChristenUnie!

6 maart 2011

SP:College van GS van PvdA, SP, GroenLinks met D66 of ChristenUnie!

Volgens Lian Veenstra, lijsttrekker voor de SP bij de afgelopen Statenverkiezingen, moet de slechte uitslag voor regeringspartijen VVD, PVV en CDA gevolgen hebben voor de vorming van het Groningse college van Gedeputeerde Staten. De SP pleit voor een college van GS van PvdA, SP, GroenLinks met D66 of ChristenUnie

Veenstra: ‘Door links en rechts zijn de Statenverkiezingen gebracht als een oordeel over het kabinet. De uitslag is glashelder: de drie regeringspartijen samen hebben in Groningen nog geen derde deel van alle stemmen gekregen. Onze provincie wil niet dat VVD, CDA en PVV besturen. Niet landelijk, en ook niet provinciaal.’

Volgens Veenstra moet de PvdA, die als grootste partij het voortouw neemt in de collegeonderhandelingen, inzetten op een coalitie van PvdA, SP, GroenLinks met D66 of ChristenUnie. ‘Samenwerking met de VVD zou na de grote woorden in de verkiezingscampagne voor de PvdA een onbegaanbare weg moeten zijn. Met de drie linkse partijen plus D66 of ChristenUnie is in Groningen een prima bestuur te vormen.’

De voorkeur voor een ‘links-plus’coalitie betekent niet dat de SP zo maar zal aanschuiven in het college. Veenstra: ‘In de campagne hebben wij het tegengaan van leegloop in delen van de provincie tot speerpunt gemaakt. De afgelopen jaren zijn gebieden op slot gezet en is gekozen om banen, woningen en voorzieningen te concentreren in enkele grote plaatsen. Dat zal echt anders moeten. Ontwikkelingen als een outlet-centre langs de A7 dat voor banen in Oost-Groningen zorgt, moeten mogelijk gemaakt worden. Ook moet er meer ruimte komen voor woningbouw in kleine kernen en een stevig fonds waarmee voorzieningen overeind gehouden worden die leegloop tegengaan.’