Meerstad: eigen onderzoek door Provinciale Staten

28 april 2011

Meerstad: eigen onderzoek door Provinciale Staten

De gehele oppositie in Provinciale staten wil in een openbaar debat alle informatie over Meerstad bespreken. De financiele problemen rondom het bouwproject zijn groot. Overheden dreigen voor honderden miljoenen euro's het schip te gaan. Ze roepen het college van Gedeputeerde staten in een gezamelijke brief op meer informatie openbaar te maken. Daarnaast willen de partijen een onderzoekscommissie die alle betrokkenen kan horen. Lees hieronder het hele verzoek.

Op 14 april jl. hebben de SP, het CDA, de PVV, de CU, de PvhN en de PvdD tot het College van gedeputeerde staten een oproep gericht om:
“ te inventariseren welke informatie aangaande Meerstad als openbare informatie kan worden beschouwd en Provinciale Staten deze te doen toekomen, zodat zij een openbaar debat over Meerstad kan organiseren.''

Tevens verzoeken wij u binnen deze termijn tevens Provinciale Staten mede te delen welke informatie volgens u vertrouwelijk dient te blijven, voorzien van uw motivatie daartoe.

Wij gaan ervan uit dat u ons verzoek zult toepassen ten aanzien van alle informatie die op het provinciehuis, in welke vorm dan ook, aanwezig is.

Tevens verzoeken wij u daarbij expliciet de grondexploitatie zodanig te anonimiseren dat deze in ieder geval ook openbaar gemaakt kan worden.”

Naar aanleiding van dat verzoek hebben wij op 18 april met de verantwoordelijk gedeputeerde gesproken om deze informatiebehoefte nader te concretiseren: een inhoudelijke procesbeschrijving (dus niet enkel een overzicht van gebeurtenissen), het ingaan op de vraag of en op welke wijze dan ook er nog onderliggende afspraken zijn, buiten de samenwerkingsovereenkomst om, een update van de Grondexploitatie en een geanonimiseerde publieke versie, een openbare verzie van het rekenmodel (parameters) en een afschrift van verslagen van gevoerde overleggen (publiek en publiek-privaat). Tevens hebben wij verzocht om bij de private partijen aan te dringen op openbaarheid en duidelijkheid qua hun positie.

Het College heeft toegezegd op 26 april met de gevraagde informatie te komen, hetgeen na aandringen uiteindelijk op 27 april is gebeurd. De inhoud is echter teleurstellend te noemen. In de brief van het College staat slechts een klein percentage van de informatie die al openbaar was. Een breedvoerig verhaal zonder inhoud!

Wij krijgen geen antwoord op vragen als: Is er alleen overleg geweest met c.q. tussen publieke partijen? Hoe staan de private partijen erin? Wat kunnen (zijn) de gevolgen indien zij van hun eenzijdige ontbindingsrecht gebruik zouden maken? Waarbij de brief van het College overigens wel aanwijzingen geeft dat er sprake zou kunnen zijn van onvoorziene omstandigheden die ontbinding rechtvaardigen.

Daar komt bij dat in de tussentijd, via het Dagblad van het Noorden, naar buiten is gekomen dat er door grondspeculaties een prijsopdrijvende werking in de grondverwerving door de provincie is ontstaan. En dat het provinciaal bestuur daar al enige jaren van op de hoogte is, maar Provinciale Staten niet heeft geïnformeerd. Onze schriftelijke vragen hierover zijn, ondanks een dringen verzoek dit op korte termijn te doen, nog niet beantwoord.

De omvang en ernst van de problematiek in Meerstad (ook voor de betrokken gemeenten), de schijn van malversaties en het onjuist of onvolledig informeren van Provinciale Staten rechtvaardigt in onze ogen dat provinciale Staten een eigen onderzoekscommissie in stellen die de gang van zaken gaat onderzoeken en ook onder ede betrokkenen kan horen. Laten we hier de lessen van de Blauwestad toepassen.

Wij zullen daarom in het openbaar debat pleiten voor het instellen van deze commissie, zodat Provinciale staten een diepgaand eigen onderzoek kan uitvoeren naar de gang van zaken.

Kees Swagerman (SP)
Patrick Brouns (CDA)