Nieuw college: "Met zijn zessen om de hete brij?"

4 april 2011

Nieuw college: "Met zijn zessen om de hete brij?"

Teleurstellend. Zo noemt de SP de presentatie van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in Groningen. Formateur William Moorlag presenteerde vanmiddag de plannen. Het nieuwe college bestaat uit zes bestuurders, waarvan drie van de PvdA.

Fractievoorzitter Lian Veenstra vindt dat een fors aantal. 'De provincie moet de komende jaren fors bezuinig en dan is een gedeputeerde per 100.000 inwoners wel heel fors', zegt Veenstra. Ook over het concept- akkoord is Veenstra kritisch. 'Er wordt wel erg om de hete brij heen gedraaid. Campagne-items als het Forum, het Outlet Centre en het ziekenhuis komen niet terug'', valt Veenstra op. De SP zal uiteraard volgende week vragen stellen aan het nieuwe college over hun standpunt in deze kwesties.

De eerste proef voor het nieuwe college komt op de ledenvergadering van de PvdA aanstaande zaterdag. Leden uit Stad en Ommeland roerden zich de afgelopen weken. Zij hadden liever een college met de SP onderzocht gezien. Ook Veenstra blijft dat een gemiste kans vinden. 'Een ding is zeker, met ons had er een ander akkoord en een meer bescheiden college gezeten.''