SP onderzoekt werkvoorzieningen Groningen

1 april 2011

SP onderzoekt werkvoorzieningen Groningen

De SP in Groningen gaat de komende weken de sociale werkplaatsen in Groningen bezoeken. De partij wil met zoveel mogelijk mensen praten over de staat van de werkvoorzieningen in onze provincie. Alle betrokkenen kunnen een enquête invullen. De Groningse actie maakt deel uit van een landelijk onderzoek waarin de SP de mensen in de sociale werkvoorzieningen aan het woord wil laten. SP'ers staan van 5 april t/m 28 april aan de poorten.

‘Er wordt door de politiek veel gesproken óver mensen in de sociale werkvoorziening. Maar heel weinig met deze mensen. Dat moet anders’, zegt Lian Veenstra namens de SP. ‘Hoe hoog is de werkdruk? Hoe is de begeleiding? Is het loon voldoende? Helpen de regering en de gemeenten de mensen in de werkplaatsen voldoende?’, vragen die wij hebben maar waar de mensen in de werkvoorziening het antwoord op weten.

Enkele duizenden mensen hebben de SP- vragenlijst al ingevuld. De gezamenlijke SP afdelingen gaan de komende weken aan de poorten staan bij bedrijven waar mensen werken of gedetacheerd zijn. SW’ers kunnen bij de SP terecht voor hulp bij invullen van de enquête via sp@provinciegroningen.nl of via het tel. nr. 0597-850433. Het onderzoek is ook online in te vullen via www.sp.nl/onderzoeksw

In 2007 deed de SP in Groningen ook al een onderzoek naar de stand van zaken in de Groningse Sociale werkplaatsen. In het rapport "Hebb'n zai ons nog wel wat in reek'n?" kwam een pijnlijke tegenstelling aan het licht. Het verhaal van de mensen op de werkvloer was een andere dan die van bestuurders en politici. ‘Juist nu donkere Haagse wolken zich boven de schappen samenpakken is het tijd om te peilen hoe het nu is’, aldus Veenstra.