Tweede kans provincie om kolencentrale Eemshaven te stoppen

25 augustus 2011

Tweede kans provincie om kolencentrale Eemshaven te stoppen

‘Een flinke tik voor de bouwers van de kolencentrale in de Eemshaven, en een tweede kans voor de Provincie Groningen om een fout besluit terug te draaien’, zo reageert de Statenfractie van Groningen op de uitspraak van de Raad van State om de vergunning voor de centrale van RWE/Essent te vernietigen. Volgens de SP een heel goed besluit. De partij is voorstander van een onmiddellijke bouwstop.

Lian‘Wij zijn blij zijn dat een kolencentrale in de Eemshaven op losse schroeven staat en we roepen RWE/ Essent en de vergunningsverstrekkers op om te kappen met het onzalige idee om een kolengestookte elektriciteitscentrale te willen’, zegt SP-fractievoorzitter Lian Veenstra. De SP is altijd tegen de komst van de centrale geweest en heeft zich altijd verzet. ‘De Provincie krijgt nu de kans om het vonnis te voltrekken en een mogelijke volgende vergunningaanvraag af te schieten, liever heb ik nog dat Essent zelf de stekker er uittrekt’, aldus Veenstra.

De SP fractie is ook benieuwd naar de opstelling van Groenlinks in Groningen, sinds maart dit jaar collegepartij in de Groninger Staten. ‘Zij kunnen nu laten zien wat de meerwaarde van de partij in het provinciebestuur is, zij kunnen met ons een nieuwe vergunning weigeren’.

Ook de SP Tweede Kamerfractie is opgelucht. 'Een kolencentrale komt neer op een zeer milieuonvriendelijke manier van energie opwekken. Ongeveer 50 procent zal namelijk als restwarmte de Eemshaven in vloeien. Wij zijn voor meer duurzame energie via bijvoorbeeld wind en zon’, zegt Kamerlid Gesthuizen

De SP is voor een bouwstop van de kolencentrales in de Eemshaven. Dat de bouw al in volle gang is, is de schuld van de bouwende bedrijven en overijverige politici. ‘De vergunningen zijn tegen onze zin in afgegeven, een vergunning om het af te bouwen als pretpark of andere schone alternatieven kan bij onze fractie op meer sympathie rekenen’, zegt Lian Veenstra.