Opinie: 'College speelt paniekvoetbal ten koste van mensen in ommeland'

27 september 2011

Opinie: 'College speelt paniekvoetbal ten koste van mensen in ommeland'

Komend jaar 10 buslijnen minder in Groningen.

Het lijkt erop dat Groenlinks, D66 en de PvdA hun ambities voor het openbaar vervoer in Groningen vier jaar in de ijskast hebben gezet. De VVD is op het OV-dossier de grote winnaar van het Provinciebestuur. Alleen de kabelbaan boven en de tram door de stad Groningen krijgen een serieus debat in de Statenzaal. Ondertussen kleed Gedeputeerde Staten het busvervoer in grote delen van de provincie uit. Provinciale Staten staat er tot nu toe bij en kijkt ernaar. Wij willen dat de Staten dat niet laat gebeuren en het openbaar vervoer weer boven aan de agenda zet.

BeckermanIn Groningen zullen het komende jaar maar liefst 10 buslijnen worden geschrapt. Nog eens 8 lijnen worden geïntegreerd, bussen rijden minder vaak of een kortere route. Deze afbraak wordt verdedigd met het argument dat er vorig jaar minder mensen met de bus reisden waardoor de inkomsten dalen. Op 21 september 2011 gaf het OV-bureau via de media echter aan dat ze verwachten dat er het komende jaar weer meer mensen met het OV zullen reizen en dat de opbrengsten stijgen waardoor er geïnvesteerd kan worden in het OV. De SP roept de provincie daarom ook op om niet kortzichtig te besturen en geen paniekvoetbal te spelen ten koste van de mensen in het ommeland.

De verkiezingsprogramma's van de besturende partijen deden een ander belofte. Ook het collegeprogramma van Paars sprak zich juist uit tegen bezuinigingen op het openbaar vervoer. PvdA gedeputeerde herhaalde het nog in zijn opiniestuk in Dagblad van het Noorden van 1 september. Hier zit helaas een gapend gat tussen woorden en daden. Wat dat betreft is zelfs het kabinet eerlijker. Die doet ook weinig tot niets aan het openbaar vervoer, maar is daar tenminste eerlijk over. Het provinciebestuur gedraagt zich als een wolf in schaapskleren. Dat dreigt ten koste te gaan van inwoners van die delen in de provincie waar leegloop een groot probleem is.

En juist daar worden lijnen geschrapt. De inwoners van Winneweer en Enumatil zijn de klos. Hun busverbinding is straks weg. Eerder verdween die voorziening voor de mensen in Tripscompagne. Op andere plekken vervangt een snelbus de huidige stopbus. Deze stoppen minder vaak waardoor de afstand tot een halte voor veel mensen vergroot. Ook zullen veel reizigers vaker moeten overstappen en langer reizen. Een stap in de verkeerde richting.

Grote klappen vallen op het traject van Groningen naar Delfzijl en Loppersum waar drie van de vier buslijnen zullen verdwijnen. In de tussengelegen dorpen, zoals Ten Boer, Ten Post en Garrelsweer, zullen minder bussen rijden en haltes zullen komen te vervallen. Scholen in Kardinge en Lewenborg worden minder bereikbaar. In zuidoost Groningen wordt ook fors geschrapt in lijnen tussen Stadskanaal en Emmen en tussen Winschoten en Stadskanaal. En wie vanuit de stad naar Leek en Roden wil, krijgt ook te maken met verslechterde diensten.

Hoeveel reizigers hiervan de dupe worden en hoeveel haltes precies vervallen wil het provinciebestuur echter niet zeggen. De volle impact van de operatie is dus nog niet bekend. Zo is ook niet bekend of en hoeveel chauffeurs hierdoor hun baan verliezen. Maar het bijzonderst is dat al deze maatregelen worden genomen zonder duidelijk is hoeveel dit oplevert; het OV-bureau schat dit op 1,7 tot 3 miljoen. Is dat het allemaal waard? Wat ons betreft niet.

In 2010 gingen minder mensen met de bus. Dit betekend dus dat de bussen leger zijn. Dat is niet doordat mensen niet willen reizen maar omdat ze dat niet kunnen betalen en het financieel geen aantrekkelijk alternatief is voor de auto of dat ze tijdelijk geen baan hebben waarvoor gereisd hoeft te worden. Het college speelt volgens de SP dan ook paniekvoetbal door na één jaar minder opbrengsten zo fors te gaan snijden in het OV. Het vreemde standpunt van het college; zeggen te investeren maar toch bezuinigen lijkt een stellingname tegen die gebieden in onze Provincie waar de leegloop al een groot probleem is. De redenatie die wordt gevolgd klinkt logisch; bezuinigen op de meest lege bussen is efficiënter dan bezuinigen op de volste bussen; immers je raakt minder mensen. Ook de SP is geen voorstander van het laten rondrijden van geheel lege bussen waar niemand mee wil reizen. Dit is echter niet het geval, met deze tweede bezuinigingsronde in 3 jaar tijd zullen wederom vooral de dunst bevolkte gebieden van de provincie hard worden getroffen. In 2010, het jaar dat de tekorten door minder reizigers ontstonden, werd ook al dik 3 miljoen euro bezuinigd. Vanaf toen gingen onder andere de bussen van Stadskanaal, Winschoten, Holwerd, Veendam naar Groningen minder rijden.

OV heeft ook een belangrijke sociale functie. Hoe slechter bereikbaar hoe minder aantrekkelijk een dorp wordt om er te gaan of blijven wonen. Het schrapen in aantallen lijnen, frequenties, aantalen haltes en het verlengen van de reistijd en het vaker laten overstappen van reizigers maakt tevens dat het OV een minder goed alternatief is voor de auto.

OV is één van de kerntaken van de provincie. Een taak dus die de provincie goed moet uitvoeren. De SP wil geen verdere afbraak van de bereikbaarheid en daarmee de leefbaarheid van de provincie. Het schrappen van 10 buslijnen op basis van tegenvallende resultaten van één jaar vinden wij dan ook kortzichtig bestuur. We zullen daarom op 28 september de staten oproepen de bezuinigingen tegen te houden. Aan het college van Gedeputeerde Staten dan twee opties: of sluit je aan bij onze visie en wees de hoeder van het openbaar vervoer in onze Provincie of wees eerlijk en geef toe dat je verantwoordelijk wilt zijn voor de afbraak van het Groningse openbaar vervoer.

Sandra Beckerman, Statenlid SP.