Wie beslist over de toekomst van de Groninger gemeenten?

16 maart 2012

Wie beslist over de toekomst van de Groninger gemeenten?

Volgens de SP past hier maar 1 antwoord; de bevolking zelf toch zeker!

De SP is niet per definitie tegen herindeling. Wel tegen herindeling zonder steun van de mensen die het aangaat. Bestuurders die over de hoofden van deze mensen heen tot herindelingen besluiten; dat moeten we niet hebben. Alleen als er lokaal draagvlak is voor een herindeling en het aantoonbare voordelen biedt voor haar inwoners dan kan hierover gedacht worden.

.
Swagerman Maar naast herindelen kan natuurlijk ook besloten worden tot het behouden van zelfstandigheid, gekoppeld aan een intergemeentelijke samenwerking. En ook daarvoor geldt dat de mening van de bevolking moet tellen.

In het Dagblad van het Noorden worden al weken thema artikelen geplaatst over herindeling en het belang daarvan. Echter de enigen die hierbij aan het woord komen zijn bestuurders en zij zijn vrijwel allemaal voor herindeling. Waarom en hoe kunnen zij tot die conclusie komen zonder hun inwoners daarover te raadplegen?

Op aangeven van Gedeputeerde Staten van Groningen met instemming van een statenmeerderheid is een besluit genomen om actief aan de slag te gaan met gemeentelijke herindeling en de in de periode van 2011 – 2014 tot grootschalige herindeling over te gaan.

Deze opstelling heeft er ondertussen toe geleid dat diverse gemeenten zijn overgegaan tot vertrouwelijk overleg van Gemeenteraden en colleges van B&W om tot een voorgekookte oplossing te komen waarbij de bewoners buitenspel staan!

Het gaat hier onder anderen om de gemeenten Winsum/Bedum/ De Marne en de gemeenten

Bellingwedde/Vlagtwedde/Stadskanaal . Bij deze laatste gemeenten is zelfs sprake van

Klankbordgroepen die vertrouwelijk bij elkaar zitten en waar geen enkele inwoner bij betrokken is behalve raadsleden en leden van B&W.

Gelukkig lijkt er in ieder geval ook bij de Vereniging Groninger Gemeenten een kentering gaande in het standpunt over de bemoeienis van Gedeputeerde de Vey Mestdagh en de provincie in het algemeen, zij stellen nu:

“De provincie heeft wel een rol van het rijk gekregen in het voeren en begeleiden van de discussie, maar nauwelijks een rol bij het nemen van de uiteindelijke beslissingen”.

Daarnaast staat voor de Vereniging Groninger Gemeenten vast dat;

a) Het plan van aanpak, afgestemd met de provincie, gaat niet over herindeling
b) Gemeenten zijn verantwoordelijk voor hun eigen toekomst: dat onderstreept het belang, dat clusters/gemeenten zelf hun onderzoek uit moeten voeren.

Onacceptabel voor de SP is dat dezelfde gemeenten er voor kiezen om in vertrouwelijke bijeenkomsten over het lot en de toekomst van hun gemeente te beslissen zonder daarbij de belangsrijkste mening mee te nemen.

Dit is voor de SP de omgekeerde wereld!

De SP zal dan ook in de gemeenten de bewoners vragen naar hun mening aan de hand van een enquete. Een herindelingsvoorstel MOET altijd in een referendum aan de bevolking worden voorgelegd.

De uitspraak van dit referendum moet als bindend geaccepteerd worden door bestuurders.

Kees Swagerman