Zwarte dag voor de Wadden

20 juni 2012

Zwarte dag voor de Wadden

Gedeputeerde Staten van Groningen hebben op 19 juni 2012 een natuurvergunning afgegeven voor de kolencentrale van de RWE in de Eemshaven. Een eerdere vergunning werd verworpen door de Raad van State door gegronde beroepen van ondermeer Greenpeace.

Volgens het college zijn er geen bezwaren voor de natuur voor een kolencentrale aan de kwetsbare Waddenzee. GroenLinks gedeputeerde van der Ploeg beweert zelfs dat de natuur er beter van wordt omdat RWE een paar natuurgebieden wil compenseren. Klinkklare onzin volgens de SP. De Wadden willens en wetens gaan vervuilen en als doekje voor het bloeden een paar natuurgebieden compenseren.

SP is tegen de komst van een vieze kolencentrale omdat ze schade veroorzaakt voor kwetsbare planten en dieren op de Wadden. De Wadden is als natuurgebíed uniek in de wereld en als werelderfgoed en Natura 2000 gebied streng beschermd. Uitstoot van onder andere stikstof en kooldioxide van de centrale zal de natuur van de Wadden beschadigen. Dezelfde vieze rook die Groningers en bezoekers van de Wadden en eilanden decennialang gaan inademen. En dat voor energie die verkocht wordt aan het buitenland.

Daarom blijven wij ons verzetten tegen de kolencentrale. En doen wij mee aan de manifestatie Krachtig Tegen Kolen op zaterdag 30 juni 2012 op het Waagplein in Groningen. Laat je stem horen en doe mee!