'Tegen megastallen en voor SP in provinciebestuur'

22 maart 2013

'Tegen megastallen en voor SP in provinciebestuur'

VeenstraDe SP is niet te spreken over de manier waarop Groningse megastallen mogelijk zijn gemaakt. Volgens de partij ligt de oorzaak van dit besluit bij de PvdA. GroenLinks heeft het provinciebestuur om deze kwestie verlaten. SP- fractievoorzitter Lian Veenstra reageert.

Snap je waarom GroenLinks uit het Provinciebestuur is gestapt?

Dat was onvermijdelijk, maar ook moedig van die partij. Na de steun aan de kolencentrale was de geloofwaardigheid van fractie en gedeputeerde naar een nulpunt gedaald. Dan ook nog eens meewerken aan een wildgroei van Groningse megastallen is teveel van het goede.

Hoe heeft de SP de discussie rondom de megastallen ervaren?

Als zeer pijnlijk. Sinds maart 2011 was er in de provincie Groningen een “linkse” (PvdA – SP – GroenLinks – D66) meerderheid om paal en perk te stellen aan megastallen. Kat in bakkie, koe in de wei, zou je zeggen. Maar, dit besluit werd steeds maar uitgesteld omdat de PvdA sinds de Statenverkiezingen van maart 2011 een coalitie vormde met de VVD. Toch leek er vorige maand eindelijk duidelijkheid te komen tijdens een Statenvergadering. Daar werd een motie ingediend door PvdA-D66-GroenLinks om de bouwblokken in te perken, die motie kon op de steun van de SP rekenen. Aannemen van die motie was voor de VVD onbespreekbaar. De boerenlobby (LTO)werd er bijgehaald om PvdA en D66 te laten draaien. En zo geschiedde. Alleen GroenLinks pikte dat niet. Zij steunden het protest van SP en Partij voor de Dieren. Dat heeft ze de kop gekost in het college.

Vertrekkend gedeputeerde Van de Ploeg (GroenLinks) verwijt de SP een megastal in Vlagtwedde mogelijk te maken. Klopt dat?

Een kolderieke truc om het eigen falen te maskeren. Wij hebben een motie ingediend om alle 10 de stallen te verbieden. Wij willen geen enkele megastal, in onze ogen brengen die schade toe aan dieren, mensen en milieu. Onze motie kreeg alleen de steun van GroenLinks en de PvdD. Alle andere partijen stemden in met de komst en bouw van deze giga stallen. PvdA probeerde nog een van de tien stallen (waar ze dus mee akkoord waren gegaan) per motie onmogelijk te maken.
Dat stelde ons voor een dilemma: We zijn tegen megastallen, wij konden de motie tegen één stal aan een meerderheid helpen. Maar, hoe betrouwbaar, fatsoenlijk ben je als overheid wanneer je negen stallen toestaat en een stal gaat verbieden. Zo zit het wat de SP betreft ook met de stal in Vlagtwedde, we staan negen stallen toe maar die ene niet want daarover maken lokale PvdA’ers stampei. Willekeur, populisme en opportunisme in onze ogen, daar lenen wij ons als SP niet voor.

En nu?

Er zal een nieuw provinciebestuur moeten komen. Gezien de starre opstelling van met name de PvdA richting oppositiepartijen staan weinig partijen te trappelen. Wij zullen alleen meedoen als er echt rigoureus wat verandert. Voor een nieuw schoothondje zijn ze bij ons aan het verkeerde adres. De SP is klaar om Groningen socialer te maken. Dat waren we de dag na de verkiezingen en dat zijn we nog steeds. Niet in een visieloos vechtcollege maar een provinciebestuur dat gezamenlijk wil knokken voor Groningen. Als andere partijen dat lef hebben, dan staan wij er.