SP Groningen wil goedkoper OV

8 augustus 2013

SP Groningen wil goedkoper OV

De SP is geschrokken van de extreme prijsstijging in het Groningse en Drentse openbaar vervoer. De partij stelt daarom vragen aan het provincie- en gemeentebestuur van Groningen, waarin ze opheldering en actie vraagt om tot lagere prijzen te komen.

Sinds de afschaffing van de strippenkaart en de invoering van de OV-chipkaart in 2011 mogen regio’s zelf de kilometerprijs voor het OV bepalen. Uit onderzoek van reiziger.nl  blijkt nu dat een buskaartje in Groningen en Drenthe het afgelopen jaar bijna 15% duurder is geworden.  Vergeleken met twee jaar geleden is de stijging zelfs 20%. In de rest van Nederland stegen de prijzen maar met gemiddeld 4%. Groningen was daarmee het afgelopen jaar koploper prijsstijgingen. De SP is geschokt over de cijfers en wil zo snel mogelijk van het stads- en provinciebestuur  weten  waarom de prijzen zo zijn gestegen en wat eraan gedaan kan worden.

SP fractievoorzitter in de gemeenteraad Jimmy Dijk: “Groningen is in veel dingen nummer 1, maar wat mij betreft moeten we van de nummer 1 notering wat betreft duur OV zo snel mogelijk af. 20% meer betalen is voor veel mensen in tijden van crisis veel teveel.”

Nadat de cijfers naar buiten kwamen heeft de partij schriftelijke vragen gesteld aan het college van gedeputeerde Staten en het college van burgemeester en wethouders. SP statenlid Jan Wolters: “Al in 2011 liet de SP in raad en staten weten dat ze bezorgd was over de prijsstijgingen door de OV chipkaart. Het stads- en provinciebestuur gaven toen aan dat dit wel mee zou vallen. Nu blijkt dat dit absoluut niet mee valt moeten ze snel actie ondernemen en snel met ene voorstel komen om te zorgen dat het OV weer betaalbaar wordt voor iedereen.”

De afgelopen jaren voerde de SP al eerder actie tegen de extreme prijsverhogingen door invoering van de OV-chipkaart.