Onzekerheid troef rond Aldel

11 september 2013

Onzekerheid troef rond Aldel

In een merkwaardige bijeenkomst van Provinciale Staten is de toegezegde steun van provincie en Rijk aan Aluminiumsmelter Aldel ingetrokken. De overheden zien geen heil meer in het verstrekken van vier miljoen euro noodkrediet aan het bedrijf.  De SP- Statenfractie heeft met stijgende verbazing de ontwikkelingen gevolgd.

‘Wij stonden niet gelijk te juichen om de plannen. Voornamelijk omdat Aldel eigendom is van een holding dat 5 miljard omzet draait. Het is onbegrijpelijk dat er dan naar de overheden gekeken wordt met de dreiging bij geen hulp het bedrijf te sluiten. Maar in plaats van een inhoudelijk debat werden we gisteravond overrompeld door een terugtrekkende minister en gedeputeerde. Een vreemde gang van zaken’, aldus Statenlid Jan Wolters.

De SP erkent de grote problemen bij Aldel, een grote werkgever in Groningen. Met name de oneerlijke concurrentie op de Europese energiemarkt is daar debet aan. Het kabinet belooft al jaren veranderingen, maar lijkt weinig klaar te spelen.

Waarom het voorstel tot het verstrekken van de miljoenensteun in eerste instantie met stoom en kokend water door de Provinciale Staten heen moest is de  SP een raadsel. ‘Nu het plan is ingetrokken kunnen ineens alle registers open om een redding op touw te zetten met meerdere (niet- overheids-)partijen, inclusief de eigenaar. Dat de gedeputeerde dat niet eerder heeft bedacht is een blunder van jewelste. De conclusie van de avond is dat er geen enkele garantie is op voortbestaan van Aldel en er des te meer onzekerheden zijn. Dat is kwalijk’, aldus Wolters.

Reactie toevoegen