Aldel

26 juni 2014

Algemene beschouwingen: Laat Groningen Niet Zakken!

Lees hier de woordvoering van SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman tijdens de algemene beschouwingen in de provinciale staten van afgelopen woensdag. Volg ons ook op Twitter via @SPProvGroningen en @SandraBeckerman. En op Facebook via LaatGroningenNietZakken.

23 januari 2014

ROEMER: PVDA DUMPT GRONINGS BEDRIJF ALDEL

Het Groningse aluminiumbedrijf Aldel is en blijft failliet. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft tegen het SP-voorstel om een doorstart mogelijk te maken gestemd. Dat is opmerkelijk aangezien tijdens het debat juist een ruime meerderheid steun uitsprak voor een doorstart. 'De PvdA riep om het hardst, zelfs in onvervalst Gronings accent, dat elk muizengaatje benut moest worden om Aldel te redden', zegt SP-leider Emile Roemer. 'Zoals vaker de laatste tijd houden ze de rug niet recht als het erop aan komt. Groningen is keihard gedumpt door de Partij van de Arbeid.'

9 januari 2014

SP laat Groningen niet zakken

Met een online campagne en een tour door Nederland gaat de SP op zoek naar solidariteit met Groningen. De partij hoopt daarmee in het hele land zoveel mogelijk steun te krijgen voor de problemen als gevolg van gaswinning.

‘Investeer in werkgelegenheid Groningen’

CDA en SP in Provinciale Staten willen alles op alles zetten om het werk van aluminiumsmelter Aldel overeind te houden. De partijen zijn bereid fors te investeren in een doorstart van het bedrijf.  SP’er Kees Swagerman geeft een toelichting op Radio Noord.

6 januari 2014

Een Groningse vuist tegen Haagse onverschilligheid

Op vrijdag 3 januari demonstreerden duizenden Groningers tegen het verdwijnen van werkgelegenheid in de provincie. Directe aanleiding was het faillissement van aluminiumsmelter Aldel in Delfzijl. Verschillende actiegroepen verzamelden zich om een signaal af te geven aan het kabinet. Ook de SP was met veel mensen aanwezig.

SP wil spoeddebat over Aldel

Provinciale Staten moet snel spreken over het  faillissement van aluminiumproducent Aldel uit Delfzijl. De SP heeft een spoeddebat aangevraagd. Statenlid Kees Swagerman reageert op TV Noord.

30 december 2013

Faillissement Aldel klap voor Groningen

Reactie SP op het failliet van Aluminiumsmelter Aldel:

8 oktober 2013

Overwinning voor Aldel-personeel

De provincie Groningen heeft besloten een krediet te willen verstrekken aan aluminiumsmelter Aldel. Met dit geld kunnen de salarissen van werknemers worden doorbetaald. Voor de SP is deze werkgelegenheid voor 800 mensen doorslaggevend om het voorstel te steunen. Toch heeft de partij ook wel een aantal kanttekeningen.

11 september 2013

Onzekerheid troef rond Aldel

In een merkwaardige bijeenkomst van Provinciale Staten is de toegezegde steun van provincie en Rijk aan Aluminiumsmelter Aldel ingetrokken. De overheden zien geen heil meer in het verstrekken van vier miljoen euro noodkrediet aan het bedrijf.  De SP- Statenfractie heeft met stijgende verbazing de ontwikkelingen gevolgd.