SP laat Groningen niet zakken

9 januari 2014

SP laat Groningen niet zakken

Met een online campagne en een tour door Nederland gaat de SP op zoek naar solidariteit met Groningen. De partij hoopt daarmee in het hele land zoveel mogelijk steun te krijgen voor de problemen als gevolg van gaswinning.

‘Groningen beeft en krijgt klap op klap. De inwoners van Groningen zien hun werk verdwijnen, hun huis verzakken en de overheid wegkijken. Veel mensen maken nu
een Groningse vuist tegen Haagse onverschilligheid, en wij steunen dat protest’, aldus Jan Hein Mastenbroek van de SP. ‘Al eerder riepen wij de Groningers op: "ga mee met Max". Maar naast het verzet moeten we ook aan de rest van Nederland vragen solidair te zijn met Groningen.’

In de Provincie Groningen is veel onrust over de aardbevingen als gevolg van de aardgaswinning. Deze kwestie speelt al tientallen jaren. Voorheen werd ontkend dat de schade aan de huizen in het gebied rondom Loppersum het gevolg is van de aardbevingen, die het gevolg zijn van de winning van aardgas. Inmiddels is dat verband bewezen.

De SP  is van mening dat naast vergoeding van de door bewoners geleden schade aan hun woningen en een compensatiepakket voor de “imagoschade”, de snelheid van gaswinning omlaag moet. Mastenbroek: 'Heel Groningen en heel Nederland zou solidair moeten zijn met de getroffen bewoners. Net als bij de discussie over schaliegas, bij de Noord-Zuid lijn en bij de opslag van CO2, moet de veiligheid van mensen voorop staan. Zoals Groningen de strijd tegen schaliegas steunde, zou bijvoorbeeld Brabant de strijd tegen de aardbevingen door gaswinning moeten steunen.'

Via een actie-website en een facebookpagina kan een persoonlijke poster gemaakt worden, waarmee mensen kunnen laten zien dat ze Groningen niet laten zakken.
Hiervan kunnen mensen een foto maken, die opgestuurd kan worden. Uiteindelijk worden die foto's aan de Tweede Kamer aangeboden.

Naast een online campagne gaan Groningse SP’ers het land door om steun te vergaren. Deze tour start op zaterdag 11 juni in Amsterdam. Ook is er een campagnelied van Groningse zangeres Marlene Bakker met de titel: ‘Loat Grunnen nait zakken’. Het lied is een ode aan Groningen, Groningers, het Groninger land en een hart onder de riem voor de mensen die last hebben van de aardbevingen door toedoen van de gaswinningen.

Meer informatie is te vinden op provinciegroningen.sp.nl/laatgroningenietzakken

commentaar: prima actie!

KOMOP,KOMOP KOMOP.... NOU!

Laat Groningen niet Zakken.!!!
ER GAAT NIETS BOVEN GRONINGEN!

ZONDER GONINGEN GEEN finacieel begroting voor Politiek den Haag!

Als Groninger willen we alle Groningers een hart onder de riem steken.