ROEMER: PVDA DUMPT GRONINGS BEDRIJF ALDEL

23 januari 2014

ROEMER: PVDA DUMPT GRONINGS BEDRIJF ALDEL

Het Groningse aluminiumbedrijf Aldel is en blijft failliet. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft tegen het SP-voorstel om een doorstart mogelijk te maken gestemd. Dat is opmerkelijk aangezien tijdens het debat juist een ruime meerderheid steun uitsprak voor een doorstart. 'De PvdA riep om het hardst, zelfs in onvervalst Gronings accent, dat elk muizengaatje benut moest worden om Aldel te redden', zegt SP-leider Emile Roemer. 'Zoals vaker de laatste tijd houden ze de rug niet recht als het erop aan komt. Groningen is keihard gedumpt door de Partij van de Arbeid.'

Ondernemers in de regio Eemsdelta presenteerden samen met de provincie Groningen en een aantal belangenorganisaties een reddingsplan voor Aldel. Minister Kamp zag niets in dit plan en wilde de betrokkenen geen valse hoop geven. Roemer: 'Kamp noemt dit reddingsplan ongeoorloofde staatssteun. Dat deugt voor geen meter. Waarom kon het bij het failliete NedCar dan wel?'

Aldel