Overwinning voor Aldel-personeel

8 oktober 2013

Overwinning voor Aldel-personeel

De provincie Groningen heeft besloten een krediet te willen verstrekken aan aluminiumsmelter Aldel. Met dit geld kunnen de salarissen van werknemers worden doorbetaald. Voor de SP is deze werkgelegenheid voor 800 mensen doorslaggevend om het voorstel te steunen. Toch heeft de partij ook wel een aantal kanttekeningen.

“Dat nu bestuurders en de durfkapitalist Klesch zich op het schild laten hijsen als redders van Aldel is misplaatst.  Klesch, de eigenaar van Aldel, maakt miljarden winst, maar moet voor het voortbestaan van het bedrijf een beroep doen op publiek geld, een vreemde manier van werken’’, aldus Statenlid Jan Wolters. “Dat wij toch akkoord gaan met het besluit doen wij niet, omdat we achter Klesch staan maar omdat we achter de werknemers staan.”

De SP zet wel vraagtekens bij de zeer moeizame constructie van kredietverstrekking. Waarom de provincie mee moet betalen en deze rekening niet volledig voor de regering komt is voor de SP-fractie een raadsel.  Wolters: “Het probleem van de hoge energierekening is al jaren een bekend probleem. Twee jaar geleden is vanuit  Provinciale Staten al een beroep gedaan op de regering om stappen te ondernemen om een eind te maken aan de situatie, waarbij in het buitenland creatief wordt omgegaan met Europese regels en Nederland het braafste jongetje van de klas is. De regering bleef op haar handen zitten.”

Of het provinciebestuur wel zo handig heeft geopereerd als ze doet voorkomen is voor de SP nog maar de vraag. “In september kwam Gedeputeerde Staten met een plan, waarbij volstrekt onduidelijk was of Aldel daarmee gered kon worden. Tijdens de beslissende bijeenkomst van Provinciale Staten ging het voorstel ineens van tafel. De SP vond dat toen merkwaardig,
maar ook verstandig omdat er in dat voorstel geen enkel beroep werdgedaan op de investeerder, terwijl het gehele concern winstgevend is. De afgelopen weken is er veel gebeurd in Haagse en Groningse vergaderkamers. Statenleden, media maar vooral personeel werden lang in onzekerheid gelaten.  Wij zijn er van overtuigd dat de geweldige opstelling van werknemers en hun omgeving essentieel zijn geweest voor dit resultaat. Politici mogen even pronken, maar de echte winnaars zijn al lang weer aan het werk bij Aldel.’’

Reactie toevoegen