Armoedebestrijding moet beter, niet slechter

11 oktober 2013

Armoedebestrijding moet beter, niet slechter

Het provinciebestuur van Groningen bezuinigt 22% op armoedebestrijding. Groningen is één van de provincies met de meeste armoede, de armoede neemt sterk toe en 1 op de 9 kinderen groeit op in armoede. De SP vindt het daarom absurd dat de provincie minder gaat doen aan armoedebestrijding en pleit juist voor een verbetering van het armoedebeleid.

“De provincie Groningen is nog steeds erg rijk, een bezuiniging van 22%  op de mensen die steun het hardst nodig hebben is volgens de SP asociaal en armoedig’’, zegt Statenlid Sandra Beckerman.  ‘’Wij zouden graag zien  dat de provincie zich juist extra inzet om armoede te bestrijden door gemeente en organisaties als Stichting Leergeld, Humanitas en het Jeugdsportfonds extra financieel te ondersteunen. Dat hebben we al een aantal keren voorgesteld, maar steeds vonden we de coalitiepartijen (PvdA, VVD, ChristenUnie en D66) op onze weg. Onbegrijpelijk.”

Er zijn veel stichtingen in de provincie Groningen die, vaak geheel gerund door vrijwilligers, proberen armoede te bestrijden. Eén voorbeeld is de Stichting Leergeld die als missie heeft om uitsluiting van kinderen door armoede te voorkomen en help met het bekostigen van bijvoorbeeld sportspullen.  Omdat zij werken met vrijwilligers gaat er bijvoorbeeld voor de stichting leergeld in zuidoost Groningen 91% van het geld dat zij binnenkrijgen rechtstreeks naar de kinderen. Ook gemeentes weten goed hoe je armoede kunt bestrijden. Door bezuinigingen komt dit werk echter in gevaar en al de armoede nog verder toenemen. De SP wil dit tegengaan door dit werk van de gemeentes en stichtingen financieel meer te gaan ondersteunen.

Beckerman: ‘’Ondanks onze gestrande pogingen om het armoedebeleid van Groningen fatsoenlijk te houden gaan wij er vanuit dat met name de PvdA onze voorstellen niet langer kan negeren. Veel PvdA’ers in het land en onze provincie zetten zich in voor bijvoorbeeld Stichting Leergeld, zelfs Staatssecretaris Klijnsma looft de organisatie. Een draai van de PvdA zal deze keer onze steun krijgen!’’

Reactie toevoegen