SP start petitie voor behoud spoedeisende hulp

14 maart 2014

SP start petitie voor behoud spoedeisende hulp

De SP is zeer geschokt over de gisteren uitgelekte plannen om belangrijke delen van de spoedeisende hulp van alle Groningse ziekenhuizen behalve het UMCG te sluiten. Onder andere de spoedeisende neurologische, cardiologische en vaatchirurgische zorg zou in grote delen van Groningen verdwijnen.

We vrezen ernstig voor de veiligheid van vele Groningers voor wie deze zorg straks veel verder weg zal zijn. Alle Groningse SP-afdelingen en de Statenfractie zijn daarom een petitie gestart om de sluiting tegen te gaan.

TEKEN HIER!

Ook hebben zij het college van gedeputeerde staten van de provincie alsmede de colleges van burgemeester en wethouders in de Groninger gemeentes gevraagd om met de partij in actie te komen.

Jimmy Dijk, lijsttrekker van de SP in de stad Groningen:

“Deze plannen kunnen een kwestie van leven of dood betekenen voor mensen die met spoed zorg nodig hebben. Het is echt absurd dat deze plannen in het geheim worden gesmeed door de zorgverzekeraars.”

De partij vindt het verkeerd dat het financiële belang van zorgverzekeraars boven het maatschappelijk belang van goede zorg lijkt te worden gesteld. De SP wil dan ook dat de marktwerking in de zorg wordt teruggedraaid en zorgverzekeraars minder macht krijgen. Dijk:

“Zorg is voor ons allemaal belangrijk en soms zelfs van levensbelang en moet dus ook publiek geregeld worden.”

Eerder al voerde de SP actie tegen het verdwijnen van ziekenhuiszorg in de provincie Groningen. Harry Rozema, lijsttrekker van de SP in Appingedam:

“Het verdwijnen van delen van de spoedeisende zorg in met name de krimpgebieden is door de grote afstand tot het UMCG levensgevaarlijk. Ook maakt het ons gebied nog minder aantrekkelijk. Wij laten dit niet gebeuren en gaan weer actie voeren.”

Reactie toevoegen