Voorzichtig optimisme over steunplan voor Eemsdelta

15 maart 2014

Voorzichtig optimisme over steunplan voor Eemsdelta

Naar aanleiding van een artikel in het Dagblad van het Noorden donderdag, “ Forse steun voor Eemsdelta” heeft de SP-fractie in de Provinciale Staten schriftelijke vragen opgesteld en aan het college gericht. De partij is voorzichtig enthousiast over het plan voor steun aan de regio.

Op basis van het artikel in het DvhN lijkt een goed plan te zijn ontstaan om de Eemsdelta een stevige duw in de goede richting te geven. De SP heeft zich consequent als een groot voorstander opgesteld voor het ondersteunen van de economie in de regio.

Het voorliggende plan lijkt gebaseerd op het eerdere plan dat was ingediend in samenhang met de reddingspoging van Aldel maar dit heeft het helaas niet gered ondanks brede steun in zowel de samenleving als de Tweede Kamer, waar het is ingebracht mede door de SP fractie. Er is nog steeds een aangehouden motie van de SP, samen met het CDA ingediend,
die de bereidheid uitspreekt om 20 miljoen te reserveren voor een reddingsplan.

SP-statenlid Kees Swagerman:

“Om goed te kunnen beoordelen of het nieuwe plan, dat in de krant vrij globaal werd aangegeven, ook hier voor in aanmerking komt is het goed om eerst deze vragen beantwoord te krijgen. Zoals het nu lijkt verdient het plan de steun van de Staten. Het  antwoord op de vragen kan dat mogelijk tot  realiteit maken. Het is in ieder geval duidelijk dat we als samenleving én als provincie niet meer aan de kant kunnen blijven staan.”