Oproep SP: Neem inwoners Meeden serieus

22 oktober 2014

Oproep SP: Neem inwoners Meeden serieus

Het College van Gedeputeerde Staten heeft bekend gemaakt dat de zogenaamde zesde variant voor een windpark in Groningen door de minister onderzocht zal worden. De SP keert zich tegen dit plan en wil dat gedeputeerde Moorlag de inwoners van het dorp Meeden serieus neemt en zich alsnog hard maakt voor een nieuw alternatief.

Het college presenteert de zesde variant als een overwinning voor de leefbaarheid in de provincie en als een plan waarbij er weinig overlast komt van de windmolens. De werkelijkheid is echter anders. Inwoners van het dorp Meeden, waar de windmolens vlak naast zouden komen te staan, en de gemeente Menterwolde hebben grote bezwaren tegen de huidige plannen. De gedeputeerde weigert echter naar hen te luisteren.

SP-statenlid Corné Bezuijen: "Niet op een industrieterrein maar bovenop een dorp als Meeden gigamolens plannen is vragen om gedonder en overlast. De minister en het college moeten de oogkleppen afzetten: Er is geen draagvlak voor dit plan. Mensen zijn terecht erg boos over deze arrogante bestuursstijl."

De SP is een voorstander van windenergie, maar alleen via plannen voor windparken die kunnen rekenen op draagvlak in de omgeving. De partij roept het college op om op bij minister Kamp aan te dringen op een plan dat wel gesteund wordt door de inwoners van de provincie.