Eerlijk loon voor eerlijk werk bouwvakkers Ring Zuid

10 december 2014

Eerlijk loon voor eerlijk werk bouwvakkers Ring Zuid

De bouw van de geplande zuidelijke ringweg in Groningen moet volgens de SP zoveel mogelijk worden gedaan door werknemers uit de regio. De SP-fractie dringt er daarnaast in Provinciale Staten op aan dat alle bouwvakkers volgens de Nederlandse CAO betaald moeten worden.

SP-statenlid Jan Hein Mastenbroek:

“De komende jaren zal er hard aan de nieuwe zuidelijke ring worden gewerkt. Hier ligt veel werk voor een groot aantal werknemers. Wij vinden mening dat dit werk zoveel mogelijk moet worden uitgevoerd door werknemers uit onze eigen regio, zodat het Groningse project ook werk voor Groningers oplevert.”

In ieder geval moet volgens de SP voorkomen worden dat de werknemers, op dit moment vaak uit het buitenland, uitgebuit worden tegen een hongerloon. De SP heeft niets tegen werknemers uit andere landen, maar als ze hier werken, moeten zij volgens de Nederlandse normen betaald worden. Mastenbroek:

“Uitbuiting moet ten allen tijde worden voorkomen. Dat geldt zowel voor binnen- als buitenlandse werknemers. Het is schandalig om een ringweg te laten bouwen door uitgebuite en onderbetaalde bouwvakkers. Welke constructie er ook wordt opgetuigd: iedereen die hier aan onze ringweg werkt, moet conform de CAO betaald worden.”

De gedeputeerde heeft aan de SP toegezegd dat hij dit ook vindt en dat hij er alles aan zal doen om de eis van de Nederlandse CAO in de aanbesteding op te nemen. Samen met de FNV zal de SP er ook bij het Rijk en de gemeente Groningen op aandringen dat de ringweg voor een eerlijk loon wordt gebouwd.