NAM Vroeger, GEEFT Nu!

18 februari 2015

NAM Vroeger, GEEFT Nu!

Foto: SP Groningen

De SP in de Provincie Groningen en in de Tweede Kamer hebben vanmorgen met een posteractie en het lanceren van een Plan voor Groningen opnieuw aandacht gevraagd voor de problemen die ontstaan door de aardgasbevingen. De partij trapte de campagne af door borden op te hangen op NAM-locaties met de leus: NAM Vroeger, GEEFT Nu!

Volgens de partij is het nu tijd dat de NAM stopt met nemen en gaat geven. Met de actie gaf de partij op verschillende plaatsen in de provincie een signaal af aan de NAM en vraag ze aandacht voor een nieuw SP-plan rondom de gaswinning en werkgelegenheid. Fractievoorzitter en lijsttrekker Sandra Beckerman:

“De NAM moet nog steeds heel erg veranderen. Te lang heeft de NAM weggekeken en Groningen laten zakken. Nu is het tijd voor een nieuwe NAM. Niet langer nemen, maar geven.”

Foto: SP Groningen

In alle vroegte zijn locaties in Noord- en Oost-Groningen bezocht door de SP. Grote borden geven de gewenste mentaliteitsverandering aan. In het bijbehorende plan stelt de SP voor om de winning per direct te verlagen tot 30 miljard kuub. Voor iedere gewonnen kuub aardgas wil de SP een bedrag reserveren voor een speciaal fonds om zo de leefbaarheid en de werkgelegenheid van het gebied structureel te verbeteren.

Daarnaast roept de SP op met een goede opkoopregeling te komen en met een structureel plan om woningen te versterken. Tevens pleit de partij er voor om gedurende het gehele proces democratisch toezicht te houden en alle meetgegevens en onderzoeken openbaar te maken. Ten slotte moet ieder jaar beoordeeld worden hoeveel gas er gewonnen kan worden, zolang de precieze effecten op het gebied niet duidelijk zijn.

Beckerman:

“Het proces is op dit moment niet openbaar en toezicht is onmogelijk. De NAM heeft bovendien een te grote rol aan de Dialoogtafel en bij het Centrum Veilig Wonen. Dat moet echt anders: de Dialoogtafel moet worden afgeschaft en worden vervangen met echte inspraak.”

De SP vindt verder dat de regie bij de Provincie moet komen te liggen en niet bij het Rijk. Minister Kamp stelde onlangs nog voor om een rijksdienst Aardbevingsschade in te stellen. Beckerman:

“Aangezien de problemen uitsluitend in de Provincie Groningen spelen, ligt het voor de hand dat de Provincie hier ook de leiding in krijgt.”

Sandra Beckerman en Jan Hein Mastenbroek (nummer 1 en 2 bij de verkiezingen) deden mee aan de actie.