SP, CDA en GroenLinks pleiten bij Raad van State voor lagere gaswinning

1 april 2015

SP, CDA en GroenLinks pleiten bij Raad van State voor lagere gaswinning

SP, CDA en GroenLinks hebben vandaag bij de Raad van State in een spoedprocedure de rechter gevraagd om de gaswinning per direct terug te schroeven.

Ook Groningen Centraal en een aantal inwoners van Groningen hebben dat gedaan. De rechter zal waarschijnlijk binnen twee weken uitspraak doen.

Sandra Beckerman (SP):

"De rechter heeft zich echt verdiept in het dossier en had goed door dat de veiligheid van de Groningers wordt opgeofferd voor winsten voor Shell en Esso. Hij was terecht heel kritisch en in heb goede hoop dat hij een streep zet door de 40 miljard kuub van Kamp."

De rechter, staatsraad mr. Th. G. Drupsteen, heeft de NAM en de minister tijdens de zitting kritisch ondervraagd. Met name de vraag waarom er geen goede onderzoeken zijn en waarom de modellen niet goed onderbouwd zijn, leidde tot vragen. Drupsteen:

"Alles tussen de gaswinning en schade, hangt aan elkaar van onzekerheid. Als dit een bestemmingsplan was, was ik er snel klaar mee."

Ook de politieke partijen werden kritisch ondervraagd. De zogenaamde zienswijze is volgens de rechter ingediend door de fracties van SP, CDA en GroenLinks. Fracties zijn niet het zelfde als de leden van die fracties, dus zullen die beroepen niet-ontvankelijk verklaard worden. Dat is verder niet heel relevant, omdat de zaak alsnog inhoudelijk beoordeeld kan worden. Drupsteen:

"Alle argumenten kan ik meenemen".

Sandra Beckerman vindt het nog steeds een gemiste kans dat de Provincie geen spoedprocedure is gestart:

"Eigenlijk absurd dat de VVD en PvdA de motie destijds niet hebben gesteund. De rechter liet duidelijk doorschemeren dat de procedure een goede kans heeft. Dan is het jammer dat de Provincie niet strijdt voor haar inwoners. Als de uitspraak toch niet voldoende is, vanwege het technische puntje en de ontvankelijkheid, moet de Provincie alsnog zo snel mogelijk een spoedprocedure starten."