SP: Afvalverwerking is publieke taak

27 mei 2015

SP: Afvalverwerking is publieke taak

Onlangs werd bekend dat afvalverwerkingsbedrijf Attero door een investeringsfonds wordt kaalgeplukt, met als risico dat het bedrijf zijn taken niet meer kan uitvoeren. De SP heeft zich altijd tegen de privatisering van het afvalbedrijf verzet.

Het afvalverwerkingsbedrijf Attero was eigendom van gemeentes en provincies . In 2014 is het bedrijf door de publieke partijen verkocht aan Waterland Private Equity.

De SP heeft zich in de Provinciale Staten hiertegen verzet. SP-statenlid Jan Wolters:

In onze optiek is afvalverwerking een publieke taak die bij voorkeur ook in publiek beheer moet blijven. Wat ons betreft zou een overname van de aandelen in Attero , die in het bezit waren van de Provincie, wel kunnen worden overgedaan naar de gemeentes, die immers een directere bemoeienis hebben met afvalverwerking, maar niet aan commerciele partijen .

De SP verzette zich tegen het verkopen van Attero aan een Private Equity fonds en al helemaal tegen een verkoop aan dit fonds omdat het geen enkele aantoonbare binding had met afvalverwerking.

Door het toenmalige college van Gedeputeerde Staten werd aangegeven dat verkoop aan gemeentes misschien wel het meest wenselijk was, maar dat de gemeentes daar niet aan wilden. Verder wist men te melden dat Waterland Private Equity een heel goede naam had.

Bijna alle partijen in de Staten vonden het toen wel goed. We zien nu dus wat die goede naam inhoudt. Attero is gekocht voor 170 miljoen en meteen in het eerste jaar wordt 183 miljoen aan het bedrijf onttrokken door aan de nieuwe aandeelhouders een superdividend uit te keren van 183 miljoen.

We zijn van de private equity fondsen al heel wat gewend, maar dit breekt alle records! Dit laat nog maar eens zien dat een publieke taak in publieke handen hoort.

Aldus Wolters.