Algemene beschouwingen 2015: Werk

29 juni 2015

Algemene beschouwingen 2015: Werk

Lees hier de bijdrage rondon Werk van de SP-fractie voor algemene beschouwingen van 2015 in Provinciale Staten door fractievoorzitter Sandra Beckerman.

Werklozen en mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt stemmen vaak niet en voelen zich vaak te weinig gehoord. Groningen staat nog steeds op de tweede plaats van provincies met hoogste werkloosheid. 25.000 Groningers zijn werkloos.

Van de laagopgeleiden is 12,5% werkloos tegenover 4,0% van de hoogopgeleiden (CBS 13 mei 2015). Vrouwen zijn vaker werkloos dan mannen (7,8% tegenover 7,1%, CBS 13 mei 2015). Teveel Groningse jongeren staan aan de kant. Vorig jaar waren dit er 5.000. De sector ´zorg en welzijn´ is wat betreft banen de grootste sector van Groningen. Juist in deze sector verdwijnen nog veel banen daar het uitkleden van onder andere de thuiszorg door de regering.

Dit college gaat zeer fors investeren in de economie. Zo wordt het MKB fonds uitgebreid tot 75 miljoen. Ook gaat het college de strijd aan met jeugdwerkloosheid. De SP hoopt dat we kunnen zorgen voor meer werkgelegenheid in de regio en wil extra aandacht voor laagopgeleiden en jongeren. Bij aanvragen van subsidies en leningen wordt nu door aanvragers ingevuld wat de economische winst van het project is. Te vaak leiden door de provincie gesteunde projecten niet tot meer werkgelegenheid. Wij willen daarom dat in nieuwe aanvragen specifiek aandacht wordt besteed aan hoe indieners de steun van de provincie gaan gebruiken om meer banen te creëren.