SP steunt protest tegen fracking

13 oktober 2015

SP steunt protest tegen fracking

Foto: SP Zuidhorn
Op maandag 12 oktober organiseerden verontruste bewoners rondom gasveld Roodehaan een lawaaidemonstratie tegen het besluit van de NAM om in het gasveld te gaan fracken. De provincie Groningen, onder leiding van SP-gedeputeerde Eelco Eikenaar verzet zich tegen fracken. De SP-werkgroep Zuidhorn en SP-statenlid Christiaan Serbanescu-Kele deden mee met de demonstratie.

De opkomst was groot: een lange sliert auto’s, tractors en fietsers trokken toeterend en bellend over de weg. Fracken is een dusdanig andere manier van gas winnen, dat de NAM hiervoor een nieuw winningsplan zou moeten opstellen. Toch doet de NAM dit niet. Met zo’n winningsplan krijgt namelijk ook de plaatselijke bevolking de mogelijkheid om hun mening te geven.

De NAM komt hiermee weg, omdat minister Kamp (Economische Zaken) weigert om te eisen dat een nieuw winningsplan wordt opgesteld. Zo proberen Kamp en de NAM hun wil door te drukken, zonder de Groningse bevolking ook maar om haar mening te hoeven vragen. De SP is tegen deze bizarre gang van zaken en dringt er in een handhavingsverzoek op aan dat zo’n winningsplan toch wordt opgesteld.

“Het gaat om het signaal dat Kamp hier afgeeft,” zegt Serbanescu-Kele in zijn toespraak voor de demonstratie. “Er heerst al grote onrust rond de gaswinning in Groningen. Mensen maken zich zorgen of hun huis geen schade oploopt, of schade die er al is wel vergoed gaat worden en zelfs of ze nog wel veilig zijn in hun eigen huis. En dan besluit minister Kamp om te gaan fracken - rotslagen te breken om ook het laatste restje gas eruit te wringen - zonder ook maar het fatsoen te hebben, om eerst de bevolking om haar mening te vragen. Dat kan toch alleen maar betekenen dat het hem volkomen koud laat wat de mensen hier nou eigenlijk vinden?”

Foto: SP Zuidhorn

Volgens de SP moeten de plaatselijke bevolking en de provincie veel meer te zeggen krijgen over wat er in hun bodem gebeurt. Toch is dit makkelijker gezegd, dan gedaan. Bijna alle macht ligt nu bij minister Kamp en de NAM, die economische belangen boven de mensen laten gaan. Om dit te veranderen, is het nodig dat inwoners van Groningers laat zien dat zij niet op hun mond zijn gevallen. Groningers moeten in actie komen, als iemand over hen heen denkt te kunnen walsen.

Bij de laatste verkiezingen zijn de kabinetspartijen (die het ook in de Provincie voor het zeggen hadden) meedogenloos afgestraft. Nu zit er een nieuw provinciebestuur, dat bondgenoot is van de Groningers in plaats van handlanger van Den Haag. De SP, als grootste partij in dit provinciebestuur, is er trots op om te kunnen zeggen dat ze aan de kant van de Groningers staan. Gedeputeerde Eelco Eikenaar (portefeuillehouder gaswinning) vecht dag in, dag uit tegen de arrogantie van de NAM.

Serbanescu-Kele:

“Maar hij kan het niet alleen. We hebben jullie net zo hard nodig. We rekenen erop, dat jullie in actie blijven komen. Dat jullie steeds meer mensen weten op trommelen en op de been brengen voor Groningen. Dat jullie je stem blijven verheffen - totdat Kamp er niet meer omheen kan. Groningen is het zat!”