SP blij met OV Basisnet

14 april 2016

SP blij met OV Basisnet

Foto: SP Groningen
Woensdag 20 april stemmen de Provinciale Staten over het voorstel voor een Basisnet voor het openbaar vervoer in Groningen. De SP is daar blij om. Voor een groot deel van de buslijnen is hiermee voor de komende 10 jaren gegarandeerd dat er iedere dag minimaal 1 keer per uur een bus rijdt.

SP-statenlid Jan Wolters:

“Wij pleiten als SP al jaren voor het vastleggen van een basisnet voor het busvervoer in de provincie, waarmee voor een periode van tenminste 10 jaren de openbaar vervoer voorziening gegarandeerd is en waarop niet verder wordt bezuinigd. Dit basisnet wordt nu op 20 april vastgesteld. We zijn daar erg blij om en trots op. Mensen kunnen er nu van op aan dat er een bus blijft rijden.”

Het basisnet omvat het minimum van de buslijnen die moeten blijven rijden. Naast deze lijnen blijven er nog veel aanvullende buslijnen nodig, die worden ieder jaar bij de vaststelling van de dienstregeling besproken. Wolters:

“De basislijnen zijn gegarandeerd , maar voor het aanvullende , maar wel degelijk noodzakelijke, lijnennet geldt dit niet. Waar de financiële middelen onder druk komen kan de verleiding groot zijn om hier in te gaan snijden. De SP fractie zal zich steeds hard blijven maken voor optimale bereikbaarheid , ook voor plattelandsgebieden en stadswijken. Zo nodig moet daar dan maar meer provinciaal geld aan worden besteed.”