SP en Provinciebestuur: houd OV betaalbaar voor iedereen

11 februari 2017

SP en Provinciebestuur: houd OV betaalbaar voor iedereen

Foto: SP Groningen

Komende vrijdag beslist het OV-bureau over een pakket van maatregelen waarmee de veiligheid op de bus moet worden verbeterd. Een van de maatregelen is het verhogen van de prijs van de Eurokaartjes op de bus. De reden hiervoor is dat de grote hoeveelheid contant geld op de bus een aanleiding kan zijn voor criminaliteit. De SP begrijpt het probleem van veel geld op de bus, maar wil voorkomen dat de maatregel een ordinaire prijsverhoging wordt.

Het provinciebestuur heeft als compensatie hiervoor gezorgd dat de prijs van een busritje met de OV-chipkaart relatief goedkoper wordt, door de ritprijs dit jaar niet bij te stellen voor inflatie.

“Voor veel mensen is de OV-chipkaart nog niet praktisch”, vindt SP-Statenlid Christiaan Serbanescu-Kele. Volgens hem is de kaart nog niet voldoende makkelijk beschikbaar en vooral voor ouderen is het gebruik nog niet altijd duidelijk. “Daarnaast is de zevenenhalve euro die zo’n kaart kost en daarbij nog het verplichte instaptarief vaak een drempel om hem aan te schaffen.”

Zijn oproep aan de provincie en het OV-bureau: maak de OV-chipkaart goedkoper, makkelijker en voor iedereen praktisch.

Gedeputeerde Fleur Gräper van Provincie Groningen is het met de SP eens dat de maatregel niet als gevolg mag hebben dat het OV duurder wordt.

“Daarom hebben we de ritprijs met de OV-chipkaart voor dit jaar bevroren”, aldus de gedeputeerde.

Daarnaast wil Gräper op grotere schaal doorgaan met acties waarin OV-chipkaarten worden aangeboden waar al reisgeld op staat. Zo wil ze de prijsdrempel om een chipkaart aan te schaffen wegnemen.

“Zoiets hebben we in het verleden ook gedaan, maar op kleinere schaal. Toen was het een groot succes.”