SP: buspersoneel verdient zekerheid en echte banen

1 maart 2017

SP: buspersoneel verdient zekerheid en echte banen

Foto: SP Groningen
De SP-fractie in Provinciale Staten vindt dat personeel bij het busbedrijf in Groningen meer zekerheid verdient. Het aanbestedingscircus gaat ten koste van zekerheid en echte banen volgens Statenlid Christiaan Serbanescu-Kele. De partij roept het provinciebestuur op om bij de nieuwe aanbesteding voor het busvervoer in de provincie de positie van het personeel zo goed mogelijk te beschermen.

Serbanescu-Kele:

Eens in de zoveel jaren doen vervoersbedrijven een wedstrijdje verplassen met als hoofdprijs een ongestoord monopolie op de bus van Groningen en Drenthe. En dan begint het echte spel: de winnaar van de concessie zoekt de randen van het contract op en levert het liefst zo min mogelijk voor zoveel mogelijk geld. Goed voor het bedrijf, maar verder slecht voor iedereen.

Naast de zekerheid voor het personeel dringt de SP aan op meer veiligheid in de bus, waar de vakbond al eerder aandacht voor heeft gevraagd, en voor het behoud van buslijnen door de hele provincie.