SP: Ondersteun zorginitiatieven

30 juni 2016

SP: Ondersteun zorginitiatieven

Foto: SP Groningen

Afgelopen woensdag dienden de SP, het CDA, de ChristenUnie en GroenLinks in provinciale staten gezamenlijk een motie in om zorginitiatieven in de provincie meer te ondersteunen. Volgens de partijen staat de zorg in Groningen onder druk door krimp en bezuinigingen. Door vanuit de provincie initiatieven van bewoners zelf te ondersteunen willen de partijen de bewoners steunen en de leefbaarheid versterken.

SP-fractievoorzitter Sandra Beckerman:

“De gevolgen van de krimp en de bezuinigingen zijn groot voor de zorg in Groningen. Steeds meer ouderenzorginstellingen sluiten, waardoor er minder zorg is, maar ook minder werkgelegenheid en de leefbaarheid verder onder druk komt te staan. Gelukkig zijn er ook veel hele goede initiatieven van bewoners om zorg te verlenen en solidariteit te organiseren.

Vaak doen ze dat op vernieuwende wijze. Wij vinden dat die initiatieven de steun van de provincie verdienen om de leefbaarheid en zorg te versterken.”

ChristenUnie-fractievoorzitter Stieneke van der Graaf:

"Het moet mogelijk blijven om oud te worden in je eigen omgeving. We zien mooie voorbeelden van zorgcoöperaties om zorg dichtbij te organiseren. Kijk als provincie of je die initiatieven kunt ondersteunen."

GroenLinks-statenlid Hendri Meendering:

"Sluiting van voorzieningen is vaak definitief, terwijl meerdere kleinere voorzieningen in dorpen elkaar prima kunnen versterken. Een goed voorbeeld is het Westerwolds Zorghuis, waarbij samenwerking zelfs leidt tot extra zorg dichtbij de burgers. De provincie kan ondersteunen bij nieuwbouw en verduurzaming van gebouwen vanuit diverse leefbaarheidsfondsen."

Wettelijk zijn de taken en mogelijkheden voor de provincie rondom zorg beperkt. De vier partijen roepen het college echter op om te onderzoeken welke mogelijkheden en fondsen er wel zijn om de zorginitiatieven te ondersteunen. Een meerderheid van de partijen in provinciale staten steunde het voorstel.