Staten verkopen aandelen Essent

22 april 2009

Staten verkopen aandelen Essent

Ondanks fel protest van de SP, zijn de staten van Groningen woensdag akkoord gegaan met de verkoop van Essent-aandelen aan de Duitse energiemaatschappij RWE. Een smaldeel van de staten, SP, Groenlinks en Partij voor de Dieren, is tegen. De overgrote meerderheid bleek voor verkoop.

Voorafgaande aan de Statenvergadering heeft de SP breed actie gevoerd tegen de verkoop. Onder de titel ''Essent? Ze zijn nuts!'' verzamelde de partij de afgelopen maanden veel steun in de provincie. ''Negen op de tien mensen zijn tegen de verkoop, de mensen weten heel goed dat onze energie nog verder verkwanseld wordt met deze stap'', zei fractievoorzitter Lian Veenstra van de SP.

Gedeputeerde Calon noemde het vervreemden van de aandelen beter voor de burgers van Groningen. Veenstra is het niet met hem eens: ''Zoiets belangrijks als energie moeten we niet aan de vrije markt overlaten, commerciële partijen denken vooral aan winst maken''.

Het is nog maar de vraag of de deal tussen Essent en RWE doorgaat. Niet alle gemeenten zien heil in de verkoop. Spannend is het in de provincie Noord- Brabant, grootaandeelhouder met 31%, waar een meerderheid zich tegen de verkoop lijkt te keren. Vrijdag valt daar een besluit. Een nee daar betekent het afblazen van de deal.